onsdag 27. oktober 2010

Herlig uærlig!

Herlig uærlig er en bok jeg ville ha elsket som ungdom. Den har en "gøtsi" jente i hovedrollen (som jeg da som 14-åring ville ha drømt om å være), handlingen foregår langt unna trauste Averøy (virkelighetsflukt) og den er spennende (om du ikke har skjønt det nå så er livet på en vestlandsøy fryyyyktelig kjedelig i alle fall for reiselystne ungdommer).


Herlig uærlig er den første boka om Katarina Bishop. Tross sitt geistilige etternavn - hun er en svindler av rang. Hele familien til Kat er svindlere, de eneste hun kjenner lever på kanten med loven. For å komme seg unna dette livet svindler Kat seg inn på en kostskole. I tre måneder lever hun livet som en vanlig elev, men så blir hun utvist. Skyldig eller ikke, Kat har større problemer. En italiensk "forretningsmann" har blitt frastjålet noen malerier og beskylder Kat sin far for å stå bak kuppet. Nå må Kat finne maleriene og levere de tilbake. 

Originaltittelen på boka er Heist Society og skrevet av Ally Carter. Jeg har lest en norsk oversettelse - og den er ikke på topp (det ville jeg som 14- åring naturligvis ikke ha brydd meg om). Ordstillingen er til tider meget merkverdig (les: engelsk), men så er ikke dette en bok man leser for språket, selv om det ikke er noe unnskyldning.

Herlig uærlig er derimot en bok man leser for å få litt spennende underholdning!
----
Og boka? Den er et leseeksemplar fra Pantagruel forlag. 
--- 

1 kommentar:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.