lørdag 30. mai 2009

Du en av oss og Velkommen hjem, herr president

Du en av oss av Vera Efron

Erika Wendt kom til Sverige under andre verdenskrig for å jobbe på Abwehr sitt kontor i Stockholm. Her begynner hun å dele vital informasjon med svenskene. Hennes kontaktperson i den svenske etterretningstjenesten er Teddy, en mann hun er omtrent villig til å gå i døden for. 

Efron har skrevet noe hun kaller en dokumentarroman fra krigen og som er basert på virkelige hendelser. I tillegg til Erika og Teddy,  møter vi blant annet en av Stalin sine medarbeidere som har mer angst for sin leder enn for utenlandske fiender. Tittelen Du en av oss kommer fra baksiden av medaljen Erika fikk da hun, lenge etter krigen, fikk anerkjennelse for det hun hadde gjort.

Velkommen hjem, herr president av Mary Higgins Clark

Dette er ikke en spenningsroman, noe forfatteren også har behov for å klargjøre i et nyskrevet forord. Dette er faktisk Mary Higgins Clark sin debutroman, som først ble oversatt til norsk i 2003. Før hun ble forfatter på heltid jobbet hun som manusforfatter og det var slik hun ble nysgjerrig på George Washington. I denne biografiske romanen forteller hun enkelt om livet til George Washington og hans kone Martha.

...............................................................................................................

Jeg har problem med disse to bøkene sine sjangrer. Den ene boken kalles en dokumentarroman, den andre en biografisk roman. Det forfatterne har gjort er å bruke faktiske personer og tillegge de følelser og hendelser de ikke har dekning for. Jeg liker romaner, historiske romaner, biografier og dokumentarer. Men jeg får et problem når jeg ikke helt hva jeg leser. I tillegg så mangler begge bøkene et etterord, kildemateriale eller i det minste en forklaring på hva som virkelig og hva som er diktet. 

Nå er det er sagt så er det stor forskjell på bøkene. Velkommen hjem, herr president er en enkel bok og stiller ikke stor krav til leseren. Språket er faktisk så enkelt at jeg får følelsen av å lese en av disse lettfordøyelige (men ikke alltid velskrevne), velmenende ungdomsbøkene om historiske personer og hendelser som var på markedet da foreldrene mine var tenåringer. 

Jeg visste nesten ingenting om George Washington før jeg leste denne boken, så den gav meg et lite innblikk i hans verden. Dog, jeg tviler på at den var så "ren" som det Clark beskriver det.

Du en av oss var spennende. Jeg leste den på svensk, det er sjeldent jeg leser bøker på svensk og det er egentlig litt synd. Efron har klart å lage en roman med driv i, selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor hun har valgt å ha med et så stort persongalleri. Boken hadde vært mye bedre om hun hadde fokusert mer på Erika og for eksempel hennes bakgrunn. Hennes far var blant annet redaktør i en tysk avis og prøvde å bekjempe nazistene. En bra og spennende roman, men med den ovennevnte sjangerproblematikken i bakhodet under lesingen så ble boken litt ødelagt for min del.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.