torsdag 27. januar 2011

Kurt kurér: Kan det bli bedre?

Norge er delt i to. Nordlendingene er lei av søringene og alt de får. Med familien Hellføkk  i spissen har  de bestemt seg for å gå til krig mot søringene. 

To land, to folk!

Ved Grense Jacobselv er det en kai som fortsatt er "sør- vennlig". Det er broren til Kurt sin sjef Gunnar som driver kaien. Kurt får derfor i oppgave å frakte en  superviktig beskjed til Finnmark. Hans reise går gjennom et Sør-Norge som blir utsatt for terroraksjoner og et Nord-Norge under beleiring. Forkledd og med nytt navn (Madagaskar Jones!) risikerer han livet for å gjøre en tjeneste for sin sjef (og Norge!).

Kurt er kul. Denne trucksjåføren, som ikke tenker lenger enn sin egen nese ,er kanskje en av de mest karismatiske karakterene i norsk samtidslitteratur. I Kurt har Erlend puttet oss alle. Vi er alle litt sånn som Kurt, selv om vi helst ikke vil vite.

Kurt kurér er ei kul bok. Loe har virkelig lagt Norge under sjelen. Med hint både her og der, geleider han Kurt gjennom det norske landskapet. Og den norske folkesjela. Satt på spissen? Ja, naturligvis. Men det er moro. Fryktelig moro. Man humrer på hver side og for meg som er en slags byråkrat, så toppet dette avsnittet moroa...

- Det gjør meg vondt å høre det, sa Bud. -Men hvis du forteller meg om det hemmelige oppdraget, så kan jeg hjelpe deg, enten på en direkte og en konkret måte, eller så kan jeg bare ligge her i batterirommet og være en slags ressursgruppe som du kan ha møter med en gang i blant. 

Kan det bli bedre? Nei er svaret om du spør meg!

Og kjære Erlend Loe, gi oss mer Kurt!!!

----
Og boka? Denne boka fikk min kjære i gave. Av meg. Helt uten baktanker. Naturligvis.
----

4 kommentarer:

  1. HEhe, denne høres morsom ut! :D

    SvarSlett
  2. Erlend Loe er superduper! Denne vil jeg også lese :)

    SvarSlett
  3. Har en bokkonkurranse på bloggen min nå! Håper du deltar :) Dersom det er stor interesse for sånne skal jeg prøve å få til fler

    SvarSlett
  4. Høres veldig, veldig festlig ut!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.