onsdag 9. juni 2010

Opp i flammer av Suzanne Collins

Opp i flammer (med originaltittel Catching Fire) er oppfølgeren til Dødslekene, som jeg skrev om i forrige uke. Opp i flammer er bok nummer to i en planlagt trilogi, den siste boka kommer ut til høsten.

Derfor, har du ikke lest Dødslekene bør du ikke lese videre, eller *spoiler warning* som det heter på godt norsk!

Katniss og Peeta er tilbake i distrikt tolv etter at de vant Dødslekene. De skal snart ut på en seiersturné til de andre distriktene. Der skal de hylles, samtidig som de må stå ansikt til ansikt med familiene til deltagerne i Dødslekene som de drepte. Men turnéen blir ikke helt slik Katniss og Peeta eller styret i Capitol hadde sett for seg og snart kommer presidenten med grusom kunngjøring...

Jeg ble forgapt i Dødslekene, men hadde ikke de samme forventningene til oppfølgeren. Derfor ble jeg heller ikke skuffet, samtidig som jeg heller ikke ble overbevist. Men den klarer å skape forventninger til den siste boken, det skal forfatteren ha!

Det er vanskelig å sette fingeren på hva det er som gjør at den ikke lever opp til Dødslekene, men jeg tror det kan ha noe å gjøre med at jeg føler jeg har lest noe av dette før. Noen av overaskelsesmomentene er borte! Dette gjelder spesielt den siste delen av boka, selv om den overrasker, den gjør det.

Collins har derimot klart å lage karakterer med dybde. Jeg tenker spesielt på Katniss, hovedpersonen. Kanskje er det meningen at hun også skal være en heltinne, men jeg klarer ikke helt å la meg begeistre av Katniss. Hun er kanskje som folk flest, av og til ekstremt selvopptatt og til andre tider skal hun redde verden.

Opp i flammer er en god bok, men nå venter vi egentlig mest på den siste boka i trilogien!

8 kommentarer:

  1. Jeg er enig med deg om at Catching Fire ikke helt lever opp til nivået i den første boken. Den har spenning og driv, så det er greit likevel, men jeg håper hun strekker seg enda litt lenger i avslutningen!

    SvarSlett
  2. Jeg syntes heller ikke Opp i flammer levde opp til Dødslekene. Det var en god bok men et godt stykke unna å kunne måle seg med første bok. Når det er sagt så gleder jeg meg til siste bok kommer.

    SvarSlett
  3. Jeg er enig i at den ikke var like god som Dødslekene, men til gjengjeld syntes jeg at Dødslekene var fantastisk. Jeg synes det var litt for mye fokus på trekantdramaet (som tydeligvis alltid må være med i ungdomsbøker) og så blir jo noe av overaskelsesmomentet borte i forhold til i den første boken da vi egentlig ikke ante hva som skulle skje før og under lekene. Jeg likte likevel veldig godt vrien de gjorde her, og synes siste delen var den beste. Og ja, vi gleder oss sånn til slutten av august:-)

    SvarSlett
  4. Jeg er litt lei alle trekantdramaene, for engangsskyld syntes jeg det får komme en bok hvor jenta kan få begge he he ;)

    SvarSlett
  5. He he, jeg har egentlig ikke tenkt så mye over dette med trekantdrama i ungdomsbøker, men når dere sier det så er det jo veldig sant. Men jeg innrømmer at jeg er litt spent på hva som skjer i den siste boken ja...

    SvarSlett
  6. Trekantdramaet kan bli litt frustrerende iblant, ja. Men for min del syns jeg at Katniss egentlig burde innse at Peeta er den rette for henne. Storm er vel litt for voldsom etter min mening. og ja, jeg gleder meg selvfølgelig til å få lest den siste boken :)

    SvarSlett
  7. Jeg må innrømme at jeg er veldig uenig med deg.
    Siste del av boka var den beste.
    Begynnelsen av boka derimot var utrolig kjedelig. Det skjedde jo ingen ting.
    Slutten av boka bygges flott opp, og den siste delen av boka gjør den til nok en "pageturner".
    Bok en er en typisk ungdomsbok, bok to begynner å dra seg mot en dybde som krever mer av leserens modenhet.
    -Kristin-

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.