tirsdag 18. januar 2011

Myren av Arnaldur Indridason: Islandsk krim på lydbok

Jeg har blitt hekta på islandsk krim. Og det er ikke bare meg - det er nesten slik at den lille ikke vil sove på dagtid nå hvis ikke Ivar Nørve sin stemme står på i bakgrunnen.

Myren er den første boka i serien om den islandske etterforskeren Erlendur. Erlendur er i 50-årene, skilt og har ikke mye til privatliv. To voksne barn har han også, en datter som er narkoman og en sønn vi sålangt ikke har hørt så mye om. 

Det starter med en død mann i en kjellerleilighet. Myrdet. I leiligheten finner politiet et gammelt bilde av en barnegrav. Graven tilhører en jente som har vært død siden 70-tallet. Hva er sammenhengen mellom den døde jenta og mannen? Erlendur sin datter dukker opp på døren, med seg har hun beskjed fra hans ekskone som han ikke har sett på 20 år. Datteren til noen venner av familien har forsvunnet, forsvunnet fra sitt eget bryllup. Kan Erlendur hjelpe?

Og det kan han jo... 

Erlendur er en av disse etterforskerne jeg egentlig ikke liker. Skilt og traust, miserabelt familieliv. Uansett har han bøkene sine, en hel leilighet full. Med seg på laget har en yngre, mannlige etterforsker, driftig både på jobb og hjemme, Tredje mann er en kvinnelig etterforsker som jeg har følelsen er med i historien for å få et kvinnelig perspektiv når de farter rundt og nøster tråder.

Nåja. Nøster tråder gjør de. Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg kanskje blir litt for imponert over nøstingen. Erlendur sin intuisjon og vilje til å få folk til å gjøre det han vil er kanskje i største laget. 

Ser man bort i fra det og forfatteren sin tendens til å gjenta ting (for du vet, vi lesere kan jo være litt dumme) så er det veldig bra. Det starter kanskje en anelse tamt, men tar seg opp og historien - for  historien er god. Historien blir etter hvert veldig intrikat uten at det gjør det vanskelig å høre historien som lydbok.

Anbefales - jeg er allerede godt fordypt i bok nummer to om Erlendur som heter Gravstille.

----
Og (lyd)boka?  Den fikk jeg i julegave!
----

3 kommentarer:

  1. Mange bøker å glede seg til.

    Jeg hadde en maratonløp før jul der jeg hørte alle 7 på rekke (nesten) og de ble stadig bedre.
    Nørve burde lese ALLE lydbøker :-)
    (- minus de som Gisken leser.)

    Gravstille er en av favorittene.

    SvarSlett
  2. Jeg har lenge hatt lyst til å lese bøkene til Indridason, de har så forlokkende titler, men har ikke kommet så langt enda.Skjønner jeg må gjøre noe med det.

    SvarSlett
  3. Ja til at Nørve leser alt! (- dermed nei til all realisme!).

    Gravstille virker bedre, ja, er nesten halveis nå og det er spennende.

    Fjord: Med forbehold om at jeg her har hørt bøken og ikke lest de - men anbefales sålangt:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.