torsdag 11. februar 2010

Stavkyrkja i Eidsborg: Ein biografi

Jeg innrømmer at jeg er litt over middels interessert i stavkirker.

I helga satt jeg så på noen bilder vi tok i sommer, da vi rullet rundt i Norges land og blant annet fikk med oss noen stavkirker. Mitt mål er å se de alle, men det er en annen historie. Jeg kom på at jeg på et bakgårdssalg i høst kjøpte boka Stavkyrkja i Eidsborg og plukket den ned fra bokhylla.

Stavkyrkja i Eidsborg - ein biografi er skrevet av Øystein Morten. I prinsippet så hørtes boken hakket for smal ut for meg. Jeg har vært i Eidsborg en gang. Det var kaldt og det regnet, og da guiden endelig kom så var han mer interessert i å snakke på tysk enn på norsk. Stavkirka var flott, men langt fra den har gjort det største inntrykket på meg.

Men jeg bladde litt i boka og så at den også hadde en del generell historie om stavkirker, så den ble nå med meg hjem. Og i helgen ble den også lest - fra perm til perm.

Boka kan leses som en biografi av en kirke, blant mange kirker, eller den kan leses som en biografi om kirken blant lokalbefolkningen. De delene som omhandler en del lokalhistorie fenget meg nok naturligvis lite, men det ødela ikke boken.

Boken gir en grundig innføring i historien og er veldig lærerik. Morten er flink til å sette de store linjenene inn i de små hendelsene som skjer med kirkene opp igjennom årene. Jeg savner dog en liten innføring i antall stavkirker som er igjen i Norge i dag og kanskje et kart over disse.

Boken har mange gode illustrasjoner som er godt forklart. Bildematerialet er gjennomgående godt og boka er godt redigert. Jeg liker små tekstbokser som bryter opp!

Det er veldig moro at et forlag, i dette tilfellet Spartacus/Scandinavian Academic Press, tør å satse på en bok som kan bli oppfattet som så smal som denne. Så nå venter jeg egentlig bare på at ballen skal rulle videre og at vi nå skal få fine biografier om alle de flotte stavkirkene rundtomkring vårt land!

2 kommentarer:

  1. Jeg liker folk med litt smale interesser. :o) Jeg har forøvrig vært omviser i stavkirken i Lom. Det var flott.

    SvarSlett
  2. Oi, Lom, der har jeg aldri vært:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.