torsdag 19. august 2010

Ukjente skatter i Oslo

Kong Harald lot reise en kjøpstad øst i Oslo, og der han holdt han ofte til, for det var godt med tilførsel der og rik landsbygd omkring. Der satt han godt til for å verge landet mot danene og likeså for å gjøre hærferd mot Danmark, noe han ofte hadde for vane, selv om han ikke holdt stor hær.

Harald Hardråde grunnla Oslo på 1000- tallet, men lite vet vi om tiden før Oslo denne tiden. Oslo før Oslo er skrevet av Nils Petter Thuesen og handler forhistorien til Oslo.

Jeg har bodd i noen byer siden jeg flyttet fra Vestlandet som 19-åring og det har aldri tatt mange ukene før jeg ble glad i de stedene jeg bodde på. Bortsett fra i Oslo, for meg har Oslo vært en by som det har tatt tid å like. Det er ikke det at den er for stor, eller for møkkete, men kanskje er det fordi jeg ikke har oppdaget  noe av den særegenheten som jeg har funnet mye tidligere andre steder.

Oslo før Oslo er boka for de som ønsker å vite mer om Oslo. Boka, som er på knapt 100 sider, forteller om hvordan Oslo har blitt til, sånn geologisk. Skrevet for deg og meg, i alle fall for meg som sov meg gjennom geografitimene på skolen (skuffet over at det skulle handle om fjell og fjordformasjoner og ikke om andre kulturer slik som jeg trodde). Det er faktisk ganske spennende lesning, og jeg oppdager at jeg har hatt noen gamle gruver rett utenfor dørstokken min i mange år. Den andre delen av boken handler om menneskene i Oslo, de første som kom hit og hvordan de levde. Mon tro hva de har tenkt om de så oss her i dag....

Når vi tenker historie, tenker vi 1900-tallet, 1800-tallet eller kanskje helt tilbake til vikingtiden. Men tenk litt på dette...

Tenkter vi oss at en 4,5 meter lang planke svarer til Jordens ca 4,5 milliarder år lange historie vil 1 cm svare til 10 millioner år. Tidsrommet det har vært særlig liv på jorden vil være de øverste 60 cm, svarende til 600 millioner år. Det er 1/1000 mm siden vikingtiden.

Begge sitatene er hentet fra Oslo før Oslo av Nils Petter Thuesen, utgitt på på Pax i 1995. Det siste er originalt fra Geologisk fører for Oslotrakten.

2 kommentarer:

  1. Sånn litt på siden, men inspirert av innlegget ditt, så kan jeg anbefale boka "Før Norge ble Norge". Ganske lettfattelig og veldig interessant om Norges historie lenge før det var noe Norge og snakke om.

    SvarSlett
  2. Takk for tipset, den boka skal jeg huske på.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.