tirsdag 12. mai 2009

Kindergarten av Peter Rushforth

Jeg har lest en bok og jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive om den. 

Kindergarten, som er skrevet av engelskmannen Peter Rushforth, består av mange historier. Historier, hvor den røde tråden er Holocaust, familieliv, tilflukt og terrorisme. Blant annet. 

Julen 1978. Lilli lager julefeiring for sine tre barnebarn. Barna har nylig mistet sin mor under et terroristangrep. Lilli er den eneste fra sin familie som overlevde Holocaust da hun forlot Tyskland før andre verdenskrig. 

Vi møter Corrie, Lillis eldste barnebarn. Men det er ikke hans historie vi får høre, selv om han på mange måter blir fortelleren. Eller det vil si, Corries historie om hvordan han oppdager at han er kvart jøde er en historie. Vi får også høre om tyske jøder som sender barna sine i desperasjon til England før krigen. Og Lillis historie. I boken blir vi også presentert for Hans og Grete, i en grusom versjon av det kjente eventyret. 

Peter Rushforth skriver godt. Og forvirrende. Det er ikke alltid jeg helt skjønner hvor Rushforth vil.

Men.

Er det en bok jeg kommer til å lese igjen? Ja.

Tar jeg meg selv i å tenke på boken titt og ofte? Ja.

---------- 

PS! Se innlegget under dette for et utdrag av boken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.