lørdag 23. mai 2009

En uvanlig leser av Alan Bennett

Hva skjer når dronning Elisabet blir en bokorm?

Ved en tilfeldighet møter Dronning Elisabet II en bokbuss i nærheten av slottet, og hun låner pliktskyldigst en bok. Ikke lenge etter er hun forvandlet til en bokorm med altoppslukende interesse for litteratur. Hvordan skal det gå når regenten foretrekker bøker fremfor kongelige sysler?

Denne boken har blitt beskrevet som en perle - og det skjønner jeg. Alan Bennett har her skrevet en bok for og med alle bokelskere. Med vitt og sjarm deler han historien om Elisabet med oss. Jeg satt og humret gjennom hele boken, spesielt over hvordan Bennett leker seg  med stereotyper.  

Bennett er en god observator og en god formidler - alltid en fin kombinasjon. Noe av det beste i hele boken er de få dialogene mellom dronningen og erkehertugen. Her viser han hvordan to personer som har kjent hverandre lenge kan ha en samtale og tilsynelatende tro at de snakker om det samme. Sukk.

En uvanlig leser er lettlest, uten å gå på akkord med språket. En god bok!

2 kommentarer:

  1. Bare hyggelig at du legger meg til i blogglisten din :)
    Tillater meg å legge til deg i min også, for her var det mange gode bokanmeldelser :)

    SvarSlett
  2. Her kan du lese hva jeg syntes:

    http://knirk.wordpress.com/2009/03/30/the-uncommon-reader/

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.