onsdag 6. april 2011

Bokbloggturné: Pling i bollen - fine og ufine barnerim av Ingvild H. Rishøi

Nekrolog
Marius Parius Kyllingspostei
fikk seg en dame som ikke var meg.
Marius Parius plutselig borte
død og begravet i jorden den sorte.
Jeg sier intet om hvem som har gjort det.

Ufint, men herlig!  

Ingvild H. Rishøi og Bendik Kaltenborn er i vår ute med en bok med barnerim. Fine og ufine barnerim er undertittelen og hovedtittelen er Pling i bollen.


Rishøi står for rimene og Kaltenborn for illustrasjonene og mitt første inntrykk er at det er et godt tospann. Jeg er en leser som først ser på teksten før jeg ser på bildene, men her humret jeg først da jeg leste - og så da jeg kikket på bildene.

Med utgangspunkt i gamle barnerim har de laget nye barnerim. Noen av de rett og slett groteske, men likevel litt gøye, noen er underlige og andre er fine. Nesten alle er ufine, til og med de som skal være fine.

Pling i bollen er ei bok som egner seg for høytlesingen. Selv har jeg lest rimene om Hvem blir du - både ener og toern til "alle" jeg har møtt de siste dagene. Samtlige har ledd! For hvem kjenner har ikke sittet på med en allvitende taxisjåfør og kjenner en duknakka IT-type? Ordspillene, rimene og det absurde gjør at man humrer seg gjennom hele boka. Også der man kanskje ikke bør le - for hva skjedde med Marius Parius?

(U)fine barnerim passer for hele familien - eller? Jeg er sannelig litt usikker. For dem som har to sifre i alderen sin så vil denne boka fungere godt - spesielt som høytlesning. For de yngre, tja ja, noen av versene som dyrene som skaffer seg venner er fine og morosame og vil kunne fungere. Samtidig er det kanskje slik at de yngste er mest opptatt av rim og rytme, og de har de.

Jeg kommer til å lese høyt fra denne boka - både i tide og i utide!

Jeg har lest denne boka som en del av av Cappelen Damm sin bokbloggturné, som i all korthet går ut på at 7 bloggere leser samme bok ei uke. I går kunne du lese hva Ingaplinga mente om boka og i morgen kan du lese Grasrota mener om boka. Du kan lese mer om bokbloggturneen her.
----
Og boka? Et leseeksemplar fra Cappelen Damm, jeg har med andre ord mottatt boka gratis fra forlaget.
----

2 kommentarer:

  1. Tror vi har et veldig likt syn på boka!
    Jeg er veldig enig i tanken om at man bør ha to tall i alderen før man bør lese denne, spesielt tegneserie-rimene!

    Boka er fabelaktig som høytlesing for et eldre publikum, men også som tolking for elever på uskole og eldre!

    SvarSlett
  2. Ja, jeg er enig i at vi har veldig likt syn på boka:-) Tegneserie-rimene, herlig ord forresten.

    Jaaaa til høytlesning!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.