mandag 10. august 2009

Kamelskyer

Erik Lindholm er forfatter, med noen få diktsamlinger bak seg. Da han får et reisestipend, blir han overtalt av sin kone til å dra til Lisboa for å skrive. Der forelsker han seg i Cecilia, en engelsk journalist. Samtidig er det noe som skjer hjemme, kona er rar i stemmen når han ringer. Parallelt fortelles historien om Saladin,en av de store forbildene i den islamske verden. Saladin kjempet mot kristendommen,og var lenge en grusom stridsherre. Plutselig vender han om, og blir en fortaler for tilgivelse og forståelse.

Jeg hadde store forventninger til Kamelskyer av Thorvald Steen. Jeg har tidligere lest og likt hans historiske romaner Den lille hesten om Snorres siste dager og Historier om Istanbul som burde vært obligatorisk for alle som setter seg på flyet til Istanbul. Som norsk forfatter tør han å ta steget utenfor vår egen navle og bruke fjerne historiske rammer rundt romanene sine.

Begge historiene er godt fortalt. Erik som rettferdiggjør sin utroskap og Saladin og hans kvaler. Jeg har litt problemer med å se sammenhengen, selv om jeg tror nok den ligger i Saladins ord om at større enn kjærligheten er tilgivelsen. Utfordringen med romanen ligger i at begge historiene er så sterke at de nesten ikke fungerer sammen. Synd, for boken er både lettlest og spennende.

Kamelskyer har forøvrig gjort det godt i utlandet. I Tyrkia ble den av en avis kåret til årets beste bok i 2006. Veldig bra gjort av en norsk forfatter spør du meg! Selv om Kamelskyer ikke overbeviste så har jeg nå blitt litt nysgjerrig på Steen sine samtidsromaner Vekten av snøkrystaller og Det lengste svevet. Bare tittlene gjør meg nysgjerrig!

4 kommentarer:

  1. Kamelskyer, ja. Veldig fint ord. Neste boka til Jo Nesbø heter Panserhjerte. Stilig tittel det også.

    Jeg likte Kamelskyer, men er enig med deg i at sammenhengen mellom de to historiene ikke var så åpenbar.

    SvarSlett
  2. Denne vil jeg lese!
    Jeg synes Saladin er en spennende skikkelse.
    Jeg har forresten veldig lyst til å reise til Istanbul.
    (jada, jeg vet det ikke har noe med blogginnlegget å gjøre, men jeg bare kom på det nå fordi du nevnte Istanbul).
    :o)

    SvarSlett
  3. Enig med deg Mettemor, Kamelskyer er et fint ord. Viktig med gode titler. Leste nylig om hvordan Jo Nesbø endret tittelen sin i siste liten. Det skjønner jeg godt - Panserhjerte er utrolig god tittel.

    Knirk! Jeg vil gjerne snakke om Istanbul. Det er en fantastisk by. Jeg var der for to år siden. Les mer her: http://karinstravelling.blogspot.com/search/label/Istanbul

    SvarSlett
  4. Å ... Istanbul ... dit vil jeg også. Bloggertreff i Istanbul, kanskje? ;-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.