fredag 13. november 2009

En vakker fabel om kjærlighet

Jeg kom over den lille romanen Snø i forrige uke. Snø er debutromanen til franske Maxence Fermine og handler om Yuko Akita. Det er forventet at Yuko Akita skal bli prest eller kriger når han blir voksen, det er familietradisjonen. Men han vil skrive dikt, dikt om snø. Han starter en reise.

Det er to slags mennesker.

Det er de som lever, leker og dør.

Og så er det de som aldri gjør annet enn å balansere på eggen av livet.

Det er de som handler.
Og de som danser på line.


Jeg kunne ha sitert hele boken, for den er nydelig. Øm, poetisk, sakte, ord som legger seg på tunga og smelter. Vakker.

Boken er forøvrig oversatt av forfatter og oversetter bak bloggen Epistler Tom Lotheringen. Min lille utgave er fra 2002, men det finnes en senere coffe table utgave med bilder Rolf M. Aagaard.

2 kommentarer:

  1. Den høres nydelig ut! Mon tro om et av bibliotekene i nærheten kan ha denne på lur..

    SvarSlett
  2. Jeg har nettopp lest boka. Det eneste ordet jeg finner som passer er ordet vakker. Denne boken er vakker!

    - jente 13 år

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.