onsdag 13. april 2011

Rudin av Ivan Turgenjev

Mye snakk, lite handling. Bokstavelig talt.


Romanen Rudin var Ivan Turgenjev sin første roman. Debutromanen kom ut i 1856 og er en skildring av Rudin, en mann som er både intelligent og veltalende, men når det kommer til stykket, ikke en person handler.

Hos enken Darja Mikhajlovna samles ofte mange menn, unge menn, unge damer liker hun ikke. Rudin dukker opp, han er sendebud for en baron som skulle komme. Rudins ankomst deler de tilstedeværende i to grupper, de som faller pladask og de som er skeptiske. Darja Mikhajlovna er blant de første, det er også hennes datter.

Det skjer lite i denne romanen, men den er langt fra kjedelig. Turgenjev sine beskrivelser av hvor overfladiske vi mennesker sitter igjen. Han bruker karakterene som han har laget til å beskrive hva som skjer, noe jeg vil omtale som romankunst. 

I mange romaner i dag fortelles alt, hele tiden, og repeteres. Turgenjev satte litt mer krav til leseren. Selv om han også repeterer så blir man som leser mest opptatt av det som ikke fortelles. Det som vi finner mellom linjene. En av disse hendelsene er et frieri og hvordan den kommende bruden sier ja. Eller, vi får aldri høre hun sier ja, men det er der, i teksten. Et sted, mellom alle ordene.

Det er ikke uten grunn at Turgenjev er en av mine favoritt russere. Hans romaner er like aktuelle i dag. 

Anbefales!
----
Og boka? Kjøpt selv.
----

4 kommentarer:

  1. Jeg likte også denne boka svært godt. Anbefaler den svært gjerne videre. Her er mitt blogginnlegg:
    http://bokbloggenmin.blogspot.com/search/label/Turgenjev

    SvarSlett
  2. Skjønner ikke hvem som satte en stopper for hoff og salonglivet. En ring av unge menn som lytter henfallent til hvert visdomsord.
    Klirrende tekopper og hjemsendt i god tid før jeg ble lei. Sukk.

    Har bare lest ei bok av Turgenjev og det ga absolutt mersmak. Får se hvor tilfeldighetene fører meg, men denne er ihvertfall på lista.

    SvarSlett
  3. Åh det er bra at andre også liker den boka:-) Jeg har egentlig ikke tenkt over at det er likheter mellom han og Hamsun, men når jeg gjør det nå så er jeg enig. Hamsun brukte jo også mye natur for å forklare/beskrive personer...

    Salonglivet ja... Jeg likte godt hjemsendt i god tid før jeg ble lei, git...

    Ha ha, nei i dag er det eksentrisme (?) OG botox og silikon som må til for at en kvinne i moden alder skal holde hoff tror jeg, fint å vite at en gang i tiden så trengte man bare penger...

    SvarSlett
  4. Botox, silikon?
    - er det ikke nok med charme og en dash intelligens? (gasp)

    (det triste er at botox og silikon er lettere tilgjengelig enn alle pengene som måtte til for å samle en horde lyttende unge menn ved mitt bord -)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.