lørdag 20. mars 2010

"Gro Nylander sier du må vaske nederst i badekaret"

Jeg lovte meg selv at jeg ikke skulle kjøpe alle bøkene på markedet som handler om å være gravid.
På et eller annet tidspunkt klarte jeg dog å komme hjem med Gro Nylanders bok På vei, som tar for seg unnfangelse, svangerskap og fødsel. En av hovedgrunnene til kjøpet var at jeg ønsket en bok som jeg kunne bruke under hele svangerskapet og hvor jeg kunne følge utviklingen til frøet i magen.

Boka er forsåvidt praktisk, men den gir meg lite nytt. Nylander fokuserer mye på røykeslutt og alkoholkutt under svangerskapet, selvsagte ting i hodet mitt og skremselshistoriene blir sidefyll. Mye av det som blir skrevet står også i haugevis av brosjyrene de deler ut på legekontor og helsestasjoner.

På slutten av hvert kapittel kommer Nylander med noen tips til den kommende faren (jeg merker meg forøvrig at hun ikke bruker ordet partner). Disse tipsene irriterer meg selv om de ikke er til meg en gang. Jeg føler at hun undervurderer mannen, ærlig talt, de fleste mennene jeg kjenner gjør hva de kan for at kvinnenes svangerskap skal gå så knirke- og smertefritt som mulig.

" Gro Nylander sier du må vaske nederst i badekaret"
" Hæ..." Forvirret hode opp fra Kindlen
" Gro Nylander sier du må vaske nederst i badekaret"
" Har vi badekar???"

Noe jeg likte i boken og som virkelig fikk åpnet tårekanalene var alle historiene i boka, spesielt historiene rundt de som har slitt med å få barn og historier om andre tapre kvinner. Men, sukk, det var ikke derfor jeg kjøpte boken....

6 kommentarer:

  1. Da regner jeg med det er på sin plass å si GRATULERER! Har forresten denne boken jeg også, men jeg lånte den bort til en venninne for snart fire år siden og hun har den fortsatt(sammen med to av de andre bøker jeg hadde om graviditet).

    Kan ikke si jeg husker så mye av innholdet i denne boken.

    SvarSlett
  2. Skal man da bare vaske nederst i badekaret? Eller skal man vaske hele badekaret og ekstra godt nederst? Og hvorfor det egentlig? Ble nesten litt nysgjerrig jeg nå.
    Gratulerer i alle fall - med eller uten badekar!

    SvarSlett
  3. Takk alle sammen:-)

    Oda: Ja man kan jo lure;-)

    SvarSlett
  4. Denne kjøpte jeg også da jeg ventet eldstemann. Husker ikke så mye av den, husker best historiene om fødsler, blant annet at en av kvinnene bakte et sukkerbrød som hun spiste under fødselen.
    Hvordan går det med svangerskapet?

    SvarSlett
  5. Ha ha, ja det stemmer Lille søster - det var noe med at noen hadde bakt et sukkerbrød ja. Formen er fin:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.