mandag 22. juni 2009

Eclipse av Stephenie Meyer

Eclipse er tredje boken om Bella og Edward, henholdsvis menneske og vampyr. I de to første bøkene har vi fulgt deres vanskelige og intense forhold. I den tredje boken står nye utfordringer for tur.


Advarsel! Har du ikke lest de to første? Ikke lest resten av denne anmeldelsen!

I Eclipse er det først og fremst Bella sitt forhold til varulven Jacob et av hovedtemaene. Jeg liker Jacob, keitete Jacob som skyter i været er oppover ørene forelsket i Bella. Det er nesten slik at jeg liker Jacob bedre enn Edward, kanskje mest fordi han er menneske og ikke alltid er like elegant.

Det er ikke alltid jeg forstår Bella sine valg eller karakteren Bella... Bella er en superpraktisk, men klønete jente. Hun har passet på moren hele livet, nå lager hun mat til faren hver dag. Det er mulig tenåringene har forandret seg siden jeg var en, men i løpet av tre bøker har knapt nok Bella klaget seg over dette. All denne husarresten og farens innbitte forhold til Edward blir nesten for mye. Hva med litt opprør, kjære Bella? Om faren er prøver å ta igjen for 17 tapte år eller så, Edward slår nesten Charlie i å være eiesyk. Hadde han ikke vært vampyr, ville jeg i begynnelsen av boken nesten trodd at Meyer la opp til at han var psykopat.

Jeg hadde på forhånd hørt at denne tredje boken i serien er transportetappe... Svarene får vi ikke før i neste bok, her skal historier utbroderes og forklares. Kanskje kunne boken ha vært hundre sider kortere, det blir fort litt mye. Dette gjelder spesielt mytene rundt varulvene, og en del av det som kommer i første delen av boken.Samtidig er det slik at Meyer klarer å få frem de mest komiske og morsomme øyeblikkene. Et av høydepunktene er der Jacob forteller om at en av varulvene har blitt imprinted med en to år gammel jente. Da måtte jeg le litt høyt.

Eclipse var god den, men ikke den beste så langt. Avslutningen dramatisk, men som det ofte er med slike bøker - det ligger noe i luften og venter... Jeg gleder meg til bok nummer fire; Breaking Dawn. Men først skal jeg ha en liten pause for å lese noe annet. En dag eller to.

PS! Designet på disse bøkene er ganske fantastisk. Før jeg fikk de tre første i gave så lette jeg etter den første boken med dette svarte designet, men fant bare filmutgaven. Alle de fire bøkene i serien har lik design og det gjør den veldig gjennomført!

1 kommentar:

  1. Moro! Jeg deler mange av synspunktene dine. Jeg syntes også boka var for lang. Gleder meg til å lese hva du tenker om the big final!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.