onsdag 29. april 2009

Konsulene av Ivo Andric

Jeg har vært på en reise. Jeg er på en reise.

I forrige uke besøkte vi Mostar i Bosnia og Herzegovina. Samme dag begynte jeg å lese Konsulene av Ivo Andric. Andric var en jugoslavisk forfatter, født i Bosnia og Herzegovina. Han fikk Nobelprisen i 1961 blant annet for sin mest kjente roman Broen over Drina. 

Konsulene foregår i Travnik, en by i Bosina og Herzegovina. I virkelighetens verden så har jeg aldri vært der. I hodet mitt har jeg vært der i ei uke. Jeg har ledd og jeg har vært forbanna sammen karakterene i boken. I mitt hode ser jeg for meg Travnik, kanskje mistenkelig lik Mostar, men uten broen.

1807. I byen Travnik går det rykter. Napoleon Bunaparte har sendt bud om en konsul. Hit - til utkanten av det Ottomanske riket! De har naturligvis allerede en vesir, sultanens utsending som selve ikke de lokale tyrkerne liker. Så skal det komme en franskmann. Og kommer det en konsul, kommer det gjerne flere. Det gjør det også i Travnik.

Travnik er delt. Det finnes muslimer, katolikker, ortodokse og jøder. Men en ting er de alle enig om, de nye konsulene liker de ikke!

Kort sagt er romanen historier fra livene til konsulene fra Østerrike og Frankrike, og fra vesirens verden. Andric tegner mange fargerike karakterer, men det er uansett ikke det som gjør at jeg er grepet. Det er byen, det er atmosfæren. Spenningen mellom de som bor der, hvordan konsulene prøver å smiske for vesiren, hvordan utlendinger oppfører seg når de skal bosette seg i utlandet.

Kortere sagt - dette er en klassisk, tidløs, dagsaktuell og veldig god roman! 

(Bildet av førsteutgaven er stjælt fra http://www.ivoandric.org.yu/html/bosnian_chronicle.html) 

3 kommentarer:

  1. Veldig moro! Er den oversatt til norsk? Hvorfor reiser du mye? Er det jobb?
    (ja jeg er nysgjerrig og nei du trenger ikke å svare)
    Takk for boktips! Kult bilde forresten.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg leste den på norsk. Jeg fant bare tilfeldigvis dette bildet da jeg søkte på nettet og syntes det så veldig kult ut. Jeg reiser litt med jobben også, men vanligvis er det ferie på egenhånd. Jeg vet ikke... jeg har bare alltid likt å reise, jeg har bodd en del i utlandet (to ganger i Moskva og en gang i England). Så er jeg så heldig at jeg har muligheten til å reise litt, selv om jeg på langt nær synes det er nok. Kroatia (og Bosnia & Herzegovina) som vi var i forrige uke anbefales:-) Men Paris er ikke værst det heller!

    SvarSlett
  3. Hm....fint. Jeg var i Moskva da jeg var 17 år, uforglemmelig rett og slett!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.