lørdag 24. januar 2009

Bokmarked!

I dag havnet vi på bokmarked på Ila skole.... I det siste har jeg blitt lei av alle de standardiserte bokhandlene fylt av nips som ikke har noe med bøker å gjøre. Uansett hvor man går så er det de samme bøkene man finner. Det blir færre og færre uavhengige bokhandler igjen, men jeg er heldig å bo i nærheten av to.

Jeg gjorde flere kupp i dag!!! Jeg hadde tenkt å bare se (nei, jeg tror ikke på det selv en gang), men kom hjem med 7 bøker. Min kjære fant også noen, så tilsammen ble det en liten bokbør å bære hjem:-)

Piken med trommestikkene (John le Carré): Etter å ha lest Marionetten i julen bestemte jeg meg for å prøve noen av John le Carré sine eldre bøker. Fra den kalde krigen, da man visste hvem som var sine venner og hvem som var fiender. Dessuten så er det alltid interessant å lese om tider da teknologiens verden var litt mindre komplisert. Så satt de der på sine skrivemaskiner og skrev sine rapporter!

En by som Alice (Nevil Shute): En klassiker fra ungdomstiden. Lånte den flere ganger fra biblioteket. Har alltid ønsket meg et eksemplar. Denne er til og med innbunden!

Benoni (Knut Hamsun): Falt egentlig for omslaget som er laget av Karl Erik Harr. Jeg holder nå på med å lese Markens grøde, men tror kanskje jeg vil starte på denne i stedet. I år er det Hamsun-år og skulle Benoni bli kjedelig så kan jeg kose meg med Harr sine tegninger i stedet!

Simon og eiketrærne (Marinne Fredriksson): Har aldri lest noe av Marianne Fredriksson. Fikk denne boken anbefalt av min tidligere sjef for noen år siden og nå lå den der foran meg, klar for kjøpes. Da ble den med hjem i boksekken.

Det største spillet (Per Hansson): En biografi fra andre verdenskrig som har gjort stort inntrykk på meg. Hansson skriver her om en ung mann som under andre verdenskrig som må gjøre sitt største valg, og spille et stort spill. Her er en annen helt det bør lages film!

Damernes haandbok: En utgave av damenes rådgiver fra 1918, da Oslo het Kristiania. Den har et vell av nyttig og unyttig informasjon. Det kommer smakebiter fra denne boken senere.

Og det ble 6 bøker... Den 7. skal gis bort i gave og siden hun liker overraskelser skal jeg la være å blogge om den!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.