søndag 12. april 2009

Saras nøkkel

Saras nøkkel er skrevet av Tatiana de Rosnay, som er av engelsk, fransk og russisk opprinnelse. Hun har tidligere skrevet 11 romaner, uten at jeg helt klarer å se at noen av de andre er oversatt til norsk.

Julia er en amerikansk kvinne som har bodd i Paris i over tjue år. Hun er gift med franskmannen Bertrand og har en datter. Julie jobber i et engelskspråklig magasin og får i oppdrag å skrive en artikkel om sekstiårsmarkeringen for Vel d'Hiv. I 1942 ble tusenvis av jøder samlet i velodromen for å så bli fraktet til konsentrasjonsleirene.

Lille Sara var en av jødene som blir fraktet til denne velodromen, sammen med sine foreldre. Da politiet kom for å hente de låste hun lillebroren sin inn i et skap i den tro at de er tilbake om et par timer. Når hun etterhvert skjønner at det ikke er tilfellet vokser redselen.

Det er disse to historiene vi får presentert i romanen. Etterhvert som Julia lærer om Sara bestemmer seg hun for å finne ut mer. Og svarene ligger mistenkelig nær henne. 

På en måte ligner Saras nøkkelØya. Jeg føler at selv om handlingene er forskjellige så er det klare likhetstrekk... kvinner som har behov for å finne ut av fortiden for å så finne ut av seg selv, hendelser i relativ nær fortid som ingen vil snakke om... Men de Rosnay klarer dette på en mye bedre måte enn Hislop. 

Karakterene i Saras nøkkel er mer sammensatt. Språket til de Rosnay er ikke så klisjefylt som Hislop og hun legger også opp til at leseren skal tenke litt selv. Dette selv om språket er enkelt, og det er en lettlest bok. 

God bok!

4 kommentarer:

  1. thorhild l skeie4. januar 2010 kl. 21:24

    FANTASTISK BOK:-)leste den på en kveld,pluss noen timer på dagen da theo sov.beste jeg har lest på lenge:-)takk for den.hilsen thorhild.

    SvarSlett
  2. Hei, jeg har så lyst til å lese denne boken. Har hørt at det er en veldig sterk bok. Problemet er at etter at jeg fikk barn selv, så har jeg problemer å lese om barn i samme aldersgruppe som mine (4-6år). Så, her kommer spørsmålet mitt.. hva skjer med gutten som blir låst inne?

    SvarSlett
  3. Men er en av spenningsfeltene i boka, men det skjer jo mer etter at han dør. Han dør jo fordi han har ligger i skapet for lenge uten mat og drikke

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.