lørdag 19. desember 2009

En favoritt fra hylla: Farlige hvetebrødsdager

I min leseørke tok jeg ned en favoritt fra bokhylla*. Siden boka kom i Ungdomsbokklubben på begynnelsen av 90-tallet har den vært en favoritt. Lenge lå den hjemme hos foreldrene mine og jeg leste den i ferier. For noen år siden tok jeg den med til Oslo og leser den nå med jevne mellomrom.

Farlige hvetebrødsdager av Axel Kielland er kort og godt en spenningsroman fra andre verdenskrig. Den amerikanske journalisten Ann Dickson kom seg aldri ut av Berlin. Hun lever blant rotter i noen ruiner i Berlin da hun en dag får besøk av en svensk direktør. Direktøren, ung og kjekk som Ann selv, jobber for Svea stål og er i Tyskland for å fullføre en avtale med tyskerne. For å redde Ann bestemmer han seg for å gifte seg med henne, men utreisen fra Det tyske riket går ikke som planlagt og snart er de på en heseblesende bryllupsreise i Europa.

Da boka kom nærte den oppunder et allerede ganske romantisk syn av andre verdenskrig for meg**. Boken er godt skrevet, er utrolig spennende og holder historien til siste side.

Ann Dickson var for meg den ultimate heltinnen. Ikke bare oppfattet jeg henne som intelligent, hun gikk heller ikke av banen for en utfordring. Og hun var ikke for tøff for til å forelske seg.

Jeg koser meg like mye i dag som jeg gjorde da jeg først fikk boken i 1992. Noen holder helter holder seg og Ann Dickson er definitivt en av dem.

God underholdning!
-----
* Dette er egentlig feil. Her høres det ut som jeg har ryddige og organiserte bokhyller. I realiteten tok det meg nærmere et kvarter å lete gjennom de overfylte bokhyllene våre på arbeidsrommet for å finne boken.
** Jeg hadde også en veldig realistisk oppfatning av krigen. Jeg hadde foreldre som lot meg seg all mulige serier og dokumentarer fra krigen, som Krig og erindring som var den serien som gjorde sterkest inntrykk. Men Dynastiet og Falcon Crest, derimot, det var forbudt...

1 kommentar:

  1. Denne boken har jeg faktisk aldri hørt om en gang. Ser de har den på biblioteket så da skal jeg jammen meg prøve meg på den en dag. Takk for fin anmeldelse :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.