søndag 1. mai 2011

Novellesamling: De vanlige av Jo Sannem

De flykter fra virkeligheten, hovedpersonene i Jo Sannems novellesamling. Samlingen, med tittelen De vanlige, består av seks noveller, noen lange og noen korte. Hovedpersonene er vidt forskjellige. Vi møter en nybakt mor som gråter når kjendiser dør, og som flykter inn i et virtuelt liv når ting blir for vanskelig. Vi møter en far, en ektemann, en sjef som både lurer seg og kona, selv man på slutten blir usikker på hvem som lurer hvem. Blant annet.

Det fine med novellesamlinger (generelt) er at de er øyeblikksbilder. Vi går inn i personers liv, og er det gode novellesamlinger føler man at karakterene lever både før og etter. Det var bare en av novellene som fikk frem denne følelsen i meg.

Novellene var ikke dårlige, språket er godt. Flere av novellene er dialogbaserte, og noen av de ble litt flate, litt uinspirerte. I det siste sammenligner jeg alle dialoger med de jeg leste i Tiller sine Insirkling og Insirkling 2 og da blir det meste flatt.  Litt sånn som å se film i vanlig 2-D etter å ha sett en i 3-D.

De vanlige er debuten til Jo Sannem og den kom ut i 2010.

PS! Siden dette var er novellesamling og en debutbok har jeg med denne boka kommet videre i to utfordringer, Bai sin 52 noveller på 52 uker (noveller 12-17), og Bokelskerinnen sin utfordring Les en debutant 2011.

PSS! Du kan også lese en omtale av denne boka på Stines notater.
----
Og boka? Lånt fra biblioteket.
----

4 kommentarer:

  1. Nybaktmor som tyr lett til tårene, der kjenner jeg meg igjen :) Takk for fin anmeldelse, Karin.

    SvarSlett
  2. Ja, Ladybug, den novellen var veldig gjenkjennelig akkurat der. Jeg vet dog ikke om jeg var værst før eller etter fødselen, kom en del tårer da jeg var gravid også:-)

    SvarSlett
  3. Denne skal jeg også lese som del av både debutant- og novelleutfordringene. Fint å se at det er flere som har funnet frem til den:-)

    SvarSlett
  4. Jeg skjønner at jeg snart må få med meg Innsirkning 1 og 2 :) Fin anmeldelse!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.