tirsdag 2. juni 2009

Litterær salong av Brit Bildøen

Lesefest!

Brit Bildøen sin samling av essays Litterær salong er så utrolig fin. Jeg gledet meg, frydet meg da jeg leste denne boken. Egentlig skulle jeg sikkert ha blitt indignert og forbanna også. Forbanna fordi disse forfatterne, som i følge Bildøen representerer radikale og unike lesaropplevingar, ikke huskes bedre i dag eller ikke får like mye kred som sine mannlige kollegaer. Slik kan man også lese boken. Selv valgte jeg å lese den som en hyllest. Av gode leseropplevelser. Av forfattere som skrev gode historier som sitter igjen under huden når boken legges fra seg.

I Litterær salong har Bildøen tatt utgangspunkt i ti dyder. Ett kapittel for hver dyd. Med bakgrunn i disse dydene beskriver hun noen om de beste forfatterne i verden. Ikke noen av beste kvinnelige forfatterne, men noen av de beste. Noen av dydene er stormannsgalskap, distraksjon og forsvinning. 

Noen av disse forfatterne kjente jeg fra før av. Gertrude Stein for eksempel har jeg nylig lest en utradisjonell biografi om, men aldri lest noe av. Carol Shields har jeg sett blitt hyppig anbefalt på gode bokblogger og en roman av Elfriede Jelinek ligger ulest i bokhylla mi. Andre navn var helt ukjente som Joan Lindsay og Jean Rhys. Nå har jeg ei utvidet leseliste, for å si det slik så er det ingen av ti hovedforfatterne som var nevnt som jeg ikke fikk lyst til å lese noe av. 

Selve boken er liten. Det er ikke ofte jeg henger meg opp i designet på bøker, men her får jeg lyst til å skryte av det. Det er nesten som jeg vil bruke ordet delikat for å beskrive omslaget. Delikat fargebruk. Stilsikkert.  Litt slik som skrivestilen til Bildøen, selv om jeg synes det var litt varierende kvalitet på essayene. Bildøen er ikke redd for å bruke seg selv og sine erfaringer. Det er noe jeg har opplevd i det siste at når forfatteren trer litt inn i tekster som dette selv, så gir dette en ekstra dybde. Ja, jeg kan likså godt innrømme det - jeg liker å lese om andre menneskers forhold til bøker. 

Bildøen skriver godt. Jeg har aldri lest noe av henne tidligere. Det er kanskje på tide. Uansett, kanskje noe av grunnen til at hun formidler historiene godt i Litterær salong er fordi hun tror på det hun skriver. 

God bok - anbefales!

4 kommentarer:

  1. Morsomt konsept denne boka. Alt som er er min favorittroman av Bildøen. :-)

    SvarSlett
  2. Eg gleder meg til eg får tatt meg tid til å lese denne. Verkeleg.

    SvarSlett
  3. Takk for tipset Mettemor:-)

    SvarSlett
  4. Oj oj -notere notere - denne må jeg lese!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.