søndag 26. april 2009

Lettere ferielektyre...

The Sanctuary av Raymond Khoury

Raymond Khoury er mest kjent for Den siste tempelridder. The Sanctuary, som på norsk er oversatt til Ringen er sluttet, følger samme oppskriften. Her er kort handlingen kort oppsummert fra det norske bokomslaget:

En mystisk vitenskapsmann som blir antatt å arbeide med et biokjemisk våpen, forsvinner plutselig en dag og tar med seg den utrolige sannheten om sitt arbeid. Han etterlater seg et forvirrende spor: et sirkelrundt symbol som forestiller en slange som prøver å sluke sin hale.

Jeg liker slike historier, jeg. Spenning, historiske artifacts som forsvinner, noen spioner her og der, helter og antihelter. The Sanctuary er en slik historie. Vi møter arkelogen Evelyn, hennes datter Mia, CIA-agenten Jim, Evelyn sin tapte elsker Tom Webster med flere. Khoury har vevd flere historier inn i hverandre og for å bruke en klisje, så snører nettet seg sammen for alle og enhver. God underholdning for oss som liker slike bøker!

Norsk litteratur historie - fritt etter hukommelsen av Knut Nærum


Denne boken har jeg egentlig tenkt på å lese lenge. Men det har aldri blitt slik. Og greit er i grunnen det. Her har Nærum skrevet norsk litteraturhistorie etter prinsippet sjekk aldri en god historie. Han starter med gudebilder og hellerestningene og fortsetter frem til 2001, året da boken kom ut.

Jeg liker tanken og ideen. Men så stopper det. Jeg er ganske sikker på at Nærum og Co har hatt det ganske morsomt når de skrev boken, men den er full av billige poeng. Jeg fikk følelsen av å sniklese et manuskript til Nytt på nytt. Det eneste er at jeg under lesningen fikk laget meg en mental liste med norske forfattere jeg skal se nærmere på. Og det er jo noe.

Kort sagt - god ide, dårlig gjennomført.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.