fredag 30. januar 2009

150-års jubileum for Hamsun

I år er det 150 år siden Hamsun ble født, og det skal markeres. På hans dødsdag, 19.februar, starter Deichmanske en lesesirkel om Knut Hamsun. Og dit skal jeg! Jeg gleder meg til å lese mer av Hamsun og diskutere hans romaner med andre interesserte. Vi starter med Sult, så nå er jeg på jakt etter et eksemplar av den. Spesielt interessant blir det å lese romanen som har blitt kåret til Osloromanen, siden jeg først og fremst forbinder Hamsun med Nordland!

I går ble jeg ferdig med Benoni, som jeg begynte å lese før jeg meldte meg på lesesirkelen. Benoni handler om en ung mann, Benoni, som med litt flaks jobber seg opp fra å være postmann til å bli en velstående mann. I Benoni møter vi også kjent Mack, en lokal handelsmann og væreier som ikke alltid bruker sin makt på et godt vis. Det meste av romanen handler om disse to mennene sitt forhold til hverandre, oppkomlingen og autoriteten, og ikke minst til resten av samfunnet. Samtidig er det en kjærlighetshistorie, Benoni er dypt forelsket i Rosa, Mack sin guddatter. Noe Mack vet å utnytte når det passer seg slik.

Denne romanen er også en hyllest til Nordlands natur. Det klarer også Karl Erik Harr formidle med sine illustrasjoner. Knut Hamsun + Karl Erik Harr = sant! Se bare det vakre omslaget på bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.