fredag 11. september 2009

Spioner og vampyrer

Møt Jaz Parks. Aka Jasmine Parker. Aka Lucille Robinson. CIA-agent.

I'm Jaz Parks. My boss is Vayl, born in Romania in 1744. Died there too, at the hand of his vampire wife, Liliana. But that's ancient history. For the moment Vayl works for the C.I.A. doing what he does best--assassination. And I help. You could say I'm an Assistant Assassin. But then I'd have to kick your ass.

Our current assignment seemed easy. Get close to a Miami plastic surgeon named Assan, a charmer with ties to terrorism that run deeper than a buried body. Find out what he's meeting with that can help him and his comrades bring America to her knees. And then close his beady little eyes forever. Why is it that nothing's ever as easy as it seems?

Once Bitten, Twice Shy er først bok i serien om Jaz Parks. Serien er skrevet av amerikanske Jennifer Rardin og har fått gode anmeldelser på bloggosfæren. Selv kom jeg over boken da jeg var innom Outland. Jeg har ikke lest så mange mange vampyrromaner tidligere, men tenkte at denne måtte være midt i blinken da hovedpersonen også er CIA-agent (jeg har en forkjærlighet for spionromaner).

Og jeg liker Jaz. Hun er ikke perfekt, langt fra perfekt. Hun kysser fremmede menn på toalettet når hun er ute på oppdrag og kræsjer en haug av biler. Hun innrømmer til og med at hun ikke kan løpe i høyhælte sko - ja, hun er troverdig.

Once Bitten, Twice Shy er en god roman, men innimellom prøver Jennifer Rardin litt for mye. For meg er det ikke nødvendig med en spøk i hver setning. Det er ikke alltid disse vittighetene fungerer, og da blir det lett litt mye forsøk på (selv)ironi.

Rardin overrasker og slutten er langfra forutsigbar. Rardin blander mytologi med teknologi som Q kunne ha laget. Jepp, denne boken likte jeg og med tider og stunder kommer jeg nok til å lese de neste bøkene i serien også.

1 kommentar:

  1. Jag älskar vampyrer och den här boken verkar väldigt spännande! Den måste jag läsa :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.