torsdag 24. februar 2011

The Pursuit of Love av Nancy Mitford

Jeg har en bok liggende foran meg. Det begynner å bli flere uker siden jeg leste den ut, men den ligger der enda. Ubeskrevet. Hvorfor er det av og til så vanskelig å skrive om bøker man likte så godt? I dette tilfellet er jeg redd for at min kløneste skrivestil skal stoppe noen fra å lese den fantastiske boken, at dette innlegget skal gjøre at du ikke leser The Pursuit of Love. Men jeg prøver. Jeg prøver.


Nancy Mitford er ikke et nytt bekjentskap for meg. I fjor leste jeg en samling brev mellom henne og Heywood Hill. De var korte, vittige og skarpe, og jeg ble litt demotivert til å lese noen av hennes romaner. Heldigvis fikk jeg mot til å prøve meg på romanen The Pursuit of Love. Heldigvis. 

Fanny vokser opp med en mor som er for pen til å være mor og en far som jakter på kvinner. Moren er forøvrig løslig basert på the Bolter -  Idina Sackville.Fanny blir plassert hos sin tante, en trygg og raus kvinne som også er opptatt av kvinners utdanning. Feriene tilbringer Fanny hos sin onkel og tante og deres relativt store barneflokk. De vokser opp på det som vi i Norge ville ha kalt et slott. De gjør mer eller mindre som de vil, bare de ikke forstyrrer sin eksentriske far. 

Fanny er egentlig bare fortelleren i historien, det er kusinens historie vi får høre. Som unge jenter er de naturligvis opptatt av kjærligheten, og Linda må gjennom to ekteskap før hun finner kjærligheten. Først med en kapitalist, så med en kommunist - ingen kan si at hun ikke gir 100 % for det hun tror på. 

Det er visst ingen hemmelighet at deler av historien er basert på Mitfordsøstrenes egen oppvekst,  men jeg kjenner for lite til Mitford sin oppvekst til å vite hva som eventuelt er selvbiografisk. Det jeg vet er at romanen er fantastisk skrevet. Noen av karakterene er bare så herlige rare, det er bare i et samfunn hvor penger ikke har noen betydning hvor man kan finne slike.

Den ytre handlingen kan nesten sees på som overfladisk. Det handler om oppvekst i en eksentrisk overklasse familie og det handler om kjærlighet. Den indre handlingen er så mye mer, så vanvittig mye mer. Klasseskiller, oppvekst, politikk, krig, familieroller, britisk historie - alt ført i pennen av en skarp og observerende Mitford. For selv om noen av historier er selvopplevd, det krever innsikt å se sitt liv, sin klasse, sitt samfunn fra et fugleperspektiv.

Det er feil å si at jeg koste meg med boken, for det er ingen søte historier vi får servert. Humoristisk ja, til tider svært humoristisk, men med de mørke undertonene så skjønner man at livet ikke er en dans på roser. Selv for noen som tror helt og fullt på kjærligheten. Nei, jeg koste meg ikke, men jeg hadde en vanvittig bra leseopplevelse. 

The Pursuit of Love er første del i en trilogi. De to neste er nå bestilt og jeg gleder meg til å følge karakterene videre. 
Anbefales!
----
Og boka? Kjøpt selv.
----

3 kommentarer:

  1. Trodde først det var en Jane Austen sak,
    Fanny som bo hos tanta og ungeflokken - i det store huset der alt kan skje.
    - men den hørtes vanvittig bra ut, så meg har du ikke skremt, inn på livets lange leseliste, en selvfølge.

    (forøvrig har jeg hele mnd-er med bøker jeg ikke har lyst/tid/evner til å skrive om, så fortvil not.)

    SvarSlett
  2. "inn på livets lange leseliste" - veldig bra sagt/skrevet:-)

    SvarSlett
  3. "En mor som er for pen til å være mor." Høres fabulous ut!

    Du leser forresten veldig mye spennende som jeg får lyst til å lese, men jeg har bare ikke tid!! :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.