mandag 11. januar 2010

Thank You for Not Reading

Her er en innrømmelse.

Dubravka Ugrešić skremmer meg. Jeg ville ikke likt å sitte ved siden av henne i et middagsselskap. Jeg er redd jeg hadde følt meg så utrolig dum. For den dama er smart. Veldig smart.

Tidligere har jeg lest Museum for betingelsesløs overgivelse og Smertens ministerium. To gode romaner hvor jeg ved siste side innser at noe har gått meg hus forbi.

I Thank You for Not Reading tar hun et oppgjør med bokbransjen; forlagene, agentene, glamorøse forfattere og redaktører. Boken er en samling av essays skrevet på slutten av 90-tallet og på begynnelsen på 2000-tallet. Boken kom først ut på nederlandsk i 2001 før den ble oversatt til engelsk to år senere.

Ugrešić flyttet fra Kroatia etter at Jugoslavia ble oppløst. I et av essayene skriver hun at hun forlater landet da hun ikke lenger kjenner det igjen. Hun har i mange år bodd i Amsterdam. 

Hun sammenligner dagens bokmarked i Vesten med det tidliger kommunistiske markedet. Stalin var som kjent opptatt av å få kultur ut til folket og at det skulle skrives for alle. I dag ser vi jo at en del bestselgere forfattere som for eksempel Dan Brown selger veldig godt og det er nettopp fordi han skriver for alle. 

Alle kan bli forfattere. Et av Ugrešić sine hjertesukk er at i dag kan alle bli forfattere. Tidligere fotballstjerner, fotomodeller eller kokker kan bli forfattere. Men hun kan ikke bli en fotballspiller. 

Essayene er svært forskjellige. Noen er skarpe, vittige og analytiske. Andre grenser til det kjedelige og fenger meg ikke. Hun skriver en del om Jugoslavia og senere Kroatia, jeg innbiller meg at kapitlet om ti grunner til å være en kroatisk forfatter er sarkasme.  

Bitterhet. Hun skriver mye om å komme fra Øst-Europa og til Vesten. Hun og bekjente prøver å forstå markedsmekanismene. Av og til synes jeg at jeg aner en smak av bitterhet i essayene, men jeg klarer ikke helt å forstå hvor den kommer fra. 

Vil du lese mer om  Ugrešić anbefaler jeg deg denne artikkelen på Bergen Offentlige Bibliotek.     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.