torsdag 7. april 2011

Castle Rackrent av Maria Edgeworth

My master and my lady set out in great stile; they had the finest coach and chariot, and horses and liveries, and cut the greatest dash in the country returning their wedding visist! - and it was immediately reported that her faher had undertaken to pay all my master's debts, and of course all his tradesman gave him a new credit, and ever thing went on smack smooth, and I could not but admire my lady's spirit, and was proud to see Castle Rackrent in all its glory.


Tjeneren Thady Quirk er fortelleren i Maria Edgeworths første roman Castle Rackrent. Romanen ble utgitt første gang i 1800 og blir ofte benevnt som den første historiske romanen. Historien er satt i et Irland som styres av England.  Thady forteller historien om de fire eierne av slottet Rackrent, hvordan den første Sir Patrick fikk arvet slottet og videre hvordan de tre påfølgende generasjonene utnytter ressursene på slottet uten å være interessert i å fornye. Det meste av romanen handler om den siste eieren Sir Condy og hans sløsing, og ikke minst Thady sin egen sønn, som via noen juridiske grep tilslutt sitter igjen med eiendommen.

Stilen er muntlig og setningene er lengre enn lang. Boka, som er rundt 100 sider, bør egentlig leses på en innpust. Siden det er umulig, handler det mye om å finne naturlige pauser. Den muntlige fortellingen er krevende og det tar tid å bli fortrolig med Thady sine historier. Språket er naturligvis også en barriere, men teksten er utstyrt med flere typer fotnoter og en egen ordbok, som er underholdende i seg selv.

For Castle Rackrent er tidvis morsom, den ironiske tonen til Edgeworth kommer godt frem. Det har blitt diskutert om tjeneren Thady er et bilde på kvinnens stilling, men også om Thady er et symbol på irer. Katolske irer (som var i stort flertall) hadde ikke mulighet for å eie landeiendommer på denne tiden og var derfor vitne til at de protestantiske, ofte engelske landeierne (som ofte styrte eiendommene ved hjelp av agenter og var sjelden til stede selv) utnyttet jorden uten å tenke på fremtidige generasjoner. Slik sett er det også en lærerik roman, den krever at man setter seg inn i litt irsk historie for å få litt mer "kjøtt på konteksten".

Første gang jeg leste om denne romanen var i den herlige, store, feite boka 1001 Books You Should Read Before You Die. Noen bloggere som Ingalill og Rose- Marie har oversikter over hvilke av disse tusen og en bøkene de har lest. Jeg er ikke like systematisk, men har nå begynt å hake av de for jeg har lest, og med Castle Rackrent er jeg nå oppe i 71. Noe som er ca 7 %, litt igjen med andre ord!
----
Og boka? Kjøpt selv på The Book Depository. Nei, de betaler meg ikke for å reklamere...
----

6 kommentarer:

  1. (Psstt, de burde betale deg for å reklamere!)

    Artig at flere leser 1001 bøker og går tilbake i tid. Føler selv at jeg kun leser bøker fra 2000s og føler meg innsnevret og restriktiv, ingen tvinger, men dit leder tilfeldighetene.

    Denne boka hørtes morsom ut og som alle andre tips du kommer med for tiden, noteres det sirlig,

    , Dawn French er kommet i hus forresten, men i papir, jeg er litt usikker på om jeg heller skal vente på lydboka, men det burde jo være underholdende nok på gammelmåten også,

    SvarSlett
  2. (Ja, jeg vet, de burde betale meg for all reklamen:-) )

    Jepp, prøver å få lest noen av bøkene. Fant denne og The Myseries of Udolpho da jeg bladde i den litt tidligere i vinter. Men da bøkene kom i posten så ble jeg litt avskrekket av at The Mysteries... ser ut som en liten murstein. Men siden jeg nå er i klassikersiget etter Buddenbrooks og greier så kanskje jeg burde starte på den snart.

    Jeg stemmer for Dawn French i lydbok versjon. Fungerer sikkert bra i bokversjon også, men det var noe med stemmene som satse en ekstra spiss på det hele. Jeg stemmer altså på lydbok versjonen:-)

    SvarSlett
  3. Jeg har også 1001 bøker du må lese før du dør (den norske versjonen) og finner til stadighet bøker der som jeg bare MÅ lese.
    Jeg har ikke fått lest så mye av det enda, men når jeg bare får litt bedre tid... (Når jeg brekker begge beina eller noe sånn :-))

    SvarSlett
  4. Man trenger virkelig lang tid hvis man skal lese alle, og alle er kanskje ikke helt lesbare. Man ville jo ha brukt ti år om man leste 100 bøker i året og strengt tatt ville man sikkert ha lest andre ting også... Men men, jeg liker konseptet:-)

    SvarSlett
  5. Jeg noterer meg dette tipset bak øret, for jeg har også "1001 bøker" og store ambisjoner om å øke min prosentandel leste bøker de neste årene. Jeg tror jeg har lest ca 130 av dem (en litteraturutdannelse er i det minste godt for noe), og har faktisk glemt å publisere en egen side på bloggen som skal fungere som en påminnelse gjennom dårlig samvittighet. Så det skal jeg gjøre nå. Men jeg er enig. Hvordan skal man klare å komme gjennom alle tipsene samtidig som man leser andre viktige ting? Som f.eks. krim?

    SvarSlett
  6. Nå må nesten jeg også lage enn sånn side (kan jo ikke være noe dårligere enn noen andre). Men jeg vet ikke om jeg orker å skrive inn alle titlene (kanskje jeg frekt og freidig skal kopiere fra noen andre). 130 er forøvrig ikke dårlig LIne, jeg får vel skylde på at jeg måtte lese bøker som Organisasjonsteori og ledelse, og Strategisk HRM og diverse bøker med analyse i tittelen i studietiden. Ha ha... Eventuelt bare manglende allmenn (ut)dannelse.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.