torsdag 30. september 2010

Bokbloggturné: Alle vil til himmelen


Hjelp, tenkte jeg de første sidene i romanen Alle vil til himmelen. Kan noen fortelle meg hvem som snakker?

Alle vil til himmelen kretser rundt tre søsken og deres venner under 2. verdenskrig, og i årene etter krigen. Stedet er Flandern, okkupert av tyskerne. Jed, hans yngre søster Renée og yngre bror Remi lever et tilsynelatende normalt liv med skole og korps, men krigen skal snart virkelig komme til den lille landsbyen de bor i.

Språket er enkelt. Kapitlene er korte, men litt forvirrende. Jeg føler jeg knapt har skjønt hvem som forteller før det kommer et nytt avsnitt. Boken er delt i to, og for å si det slik, kommer man gjennom den første delen så har man en liten godbit i vente. Det er bare det at første del er laaangtekkelig.

Jed har fått en medalje, han har gjort en heroisk innsats, men føler seg ukomfortabel med tittelen helt på navneskiltet. Vi skjønner at dette har noe å gjøre med barndomsvennen Ward, som i første del kaller seg Martin (- og gjorde forvirringen komplett). Beerten går rundt grøten for å bruke en slitt metafor, tvinner og sirkler seg rundt den til det uendelig, før hun i den andre delen hopper midt i smørøyet. Brikkene begynner å falle plass og historiene får den plassen de fortjener.

Historiene om frontkjemperne har kommet frem i lyset de siste årene, men dette er første gang (tror jeg!) at jeg leser om det i en skjønnlitterær bok. Beerten gjør en god jobb med å forklare at krigen, alle kriger, ikke er svart-hvitt. Like fullt er dette en bok om valg, konsekvenser og om kjærlighet.

Slik var moren min. Hun ga meg vinger, også når jeg trodde at jeg ikke trengte dem. 

 Alle vil til himmelen er, tross det enkle språket, ei bok det tar tid å lese.  Den passer best for en tålmodig leser, ung eller voksen.

Jeg har lest romanen i forbindelse med Cappelen Damm sin bokbloggturné (det er en fin måte å si at de sender ut gratis bøker interesserte bloggere for å få omtale!), les hva bloggen Ungdomsboka skrev om boka i går. I morgen kan du lese mbfjord sine meninger, sjekk også Facebooksiden og bloggen til bokbloggturnéen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.