onsdag 21. april 2010

Vikingskatten - spennende trilogi fra Gunnar Staalesen

Knut bor sammen med sin onkel Johs og kusine Svanhild. Onkel Johs er ingen vanlig onkel. Som eventyrer, oppdager og reisebokforfatter har han stadig nye prosjekter på gang. Nå er onkel Johs på jakt etter et kart som som viser veien til en vikingeskatt i Afrika. Knut og Svanhild får bli med på jakten etter karten - og etter hvert til Afrika for å finne skatten.

Trilogien Vikingskatten består av romanene Vikingskattens hemmelighet, Vikingskattens forbannelse og Vikingskattens voktere. De kom alle ut på 90-tallet. Selv hadde jeg aldri gleden av å lese disse i mine ungdomsår, men min kjære kunne fortelle at han leste trilogien tre ganger etter hverandre fordi den var så spennende.

Og den er spennende! Den er satt i 1927, et tidspunkt for det faktisk tar dager å krysse Europa. I løpet av bøkene så reiser Knut, Johs og Svanhild med hjelpere og fiender med båt, småfly, ballong og ikke minst Orientekspressen (oooh, misunnelig!). Jeg var litt spent på om Staalesen ville holde spenningen i tre bøker uten å gjenta seg selv, men det klarer han. Selv om de må/bør leses i kronologisk rekkefølge så er hver bok spesiell og vanskelig å legge fra seg. Handlingen i deler av bøkene er også satt i Bergen, Gunnar Staalesen tar oss lesere med tilbake til 20-tallets Bergen.

Bøkene er en blanding av Indiana Jones, Arthur Conan Doyle sin The Lost World (forfatteren blir faktisk også nevnt i en av bøkene), men mest av alt er den egentlig bare eventyrlig. Jeg er nesten litt snurt fordi jeg ikke leste denne da jeg var ung og drømte om å dra på eventyr som dette - nå drømmer jeg om å vinne i lotto og betale ned på huslån!

Spennende trilogi som bør leses av alle som liker eventyr - om enn bare i sofakroken!

2 kommentarer:

  1. Bra anmeldelse! Jeg har lest bøkene tidligere og er eing med deg;D De er bra!

    SvarSlett
  2. Godt innlegg :)
    Har ikke hørt om disse før, men de hørtes spennende ut! Ha en fin dag.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.