søndag 19. juni 2011

Bokbloggturné: Smaragdatlaset av John Stephens


Årets fantasybok for barn? Tja.

Tre søsken vokser opp på barnehjem. Det ene etter det andre. Etter nok et mislykket forsøk på å plassere barna hos fosterforeldre blir de sendt til et barnehjem som ligger langt vekk. Et noe spesielt barnehjem viser det seg, det er ingen andre barn der.

Foreldrene til Kate, Michael og Emma forlot barna da de var ung, det er bare Kate som har noen minner om dem. Hun husker vagt at hun lovet foreldrene å ta vare på søsknene. En løfte hun har jobbet hardt for å holde.

På det nye barnehjemmet kommer de tre over en bok som gjør at de kan reise i tid. Uten forvarsel reiser de tre søsknene i tid og havner i et land som styres av en grusom grevinne. Som voktere har hun sjelløse ulere. Boka som de tre besitter er med andre ord magisk og nøkkelen for å forstå denne magien kan det være de sitter med selv.

Kate, Micheal og Emma veksler mellom å fortelle historien, men jeg føler vi blir mest kjent med Kate. Jeg antar kanskje at vi blir bedre kjent med den noe nerdete Micheal og tøffe Emma i oppfølgerne. Kates karakter, hennes tanker rundt foreldrenes forsvinning og ansvaret for søsknene føles troverdig. I fantasy-sjangeren er ikke karakterenes troverdighet et stabilt innslag, men Stephens gjør en god jobb i å formidle Kate og de to andres tanker og følelser.

I stedet for å la de tre søskene fortelle i hvert sitt kapittel hopper forfatteren mellom de tre søskenes eventyr, dette gjør han ganske elegant. Det gjør at teksten flyter og det blir ingen unaturlige opphold i teksten.

Dverger, kjemper, tidsreiser, en grevinne som kommer fra Tsartiden, det er et spennende og magisk univers amerikanske John Stephens har laget i Smaragdatlaset. Boken er den første i en trilogi, første bok i Begynnelsenes bøker. Boken er solgt til en rekke land og bokens norske forlag Cappelen Damm har satset mye på denne utgivelsen. 

Forfatteren har vært med og produsert de kjente serie Gossip Girl, The O.C. og min favoritt Gilmore Girls. Jeg synes ikke det er noe tvil om at forfatteren vet hva han gjør, han skriver godt, men utfordringen ligger i at boka ikke gir meg noe spesielt. Ordet skoleflink dukker stadig opp i hodet mitt når jeg skriver denne omtalen. 

Naturligvis var jeg spent på hva som skjer tilslutt, men utover det sitter jeg ikke igjen  med så mange tanker rundt boka etter endt lesing. Siste side og jeg er ferdig.
----
Og boka?  Også til det med liten skrift.... Jeg er med i Cappelen Damms bokbloggturné. Det med betyr at jeg har fått boka for å skrive en omtale av den. I bokbloggturnéen blir en bok blogget om sju dager på rad, jeg er sistemann ute som skriver om Smaragdatlaset. I går ble det skrevet om boka på bloggen Gnit Mo Nekiam.
----

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.