torsdag 18. august 2011

Moon over Soho av Ben Aaronovitch (lydbok)

(Moon Over Soho er bok nummer to om Peter Grant, politimannen i London som blir magikerlærling. Som alltid når jeg leser serier anbefaler jeg dere å starte med bok nummer en Rivers of London. Og i dette tilfellet anbefaler jeg virkelig å starte på serien!)

Me like. A lot.

Peter Grant er tilbake. Etter hendelsene i Rivers of London bor han fortsatt hos Mr. Nightingale i et grandiose bygg midt i London. Mr. Nightingale er fortsatt preget etter hendelsene, men Peter (det føles riktig å være på fornavn med han) må fortsatt gå i magikerlære i tillegg til å skjøte sitt ansvar som politi. 


En jazzmusiker blir funnet død. Tilsynelatende tilfelding, men stedet oser av at det har skjedd noe. Peter sin etterforskning viser at det ikke er det første dødsfallet. Musikerens kjæreste, den yppige Simone, blir veldig interessert i Peter når hun skjønner at hans far har vært en kjent jazzmusiker. I tillegg er det uhyrer ute i Soho, det gjør unevnelige ting med menn, og hvordan kan et menneske holde seg like ung som i 1960?

Det er en underlig og bisarr underverden Peter roter seg bort i.

Jeg falt helt pladask for fortellerstilen til Ben Aaronovitch i Rivers of London. Levendegjort av oppleser Kobna Holdbrook-Smith, som også leser denne boka, er dette bøker jeg koser meg gløgg i hjel med. Mordmysteriene er en blanding av "ordinær" politiarbeid og magi, for det meste satt i en by de fleste av oss har et forhold til, nemlig London. Peter, som er fortelleren, er sarkastisk og har en tendens til å komme med godbiter av detaljer gjennom hele historien. 

Jeg liker også godt hvordan vi blir mer og mer kjent med Mr. Nightingale himself og hushjelpen Molly, jeg sitter klar og venter på bok nummer tre om trekløveret in the Folly.

----
Og (lyd)boka? Kjøpt selv på audible.co.uk.. PS. Om du har lest bok nummer en så vil jeg bare si at denne er bedre. Altså. Om du var i tvil om du skulle fortsette å lese om Peters eventyr. Bokstavelig talt.
----

10 kommentarer:

  1. Politimann som blir magikerlæring? Denne serien settes herved på ønskelisten hos Audible :) Tusen takk for tips, Karin. Jeg har sett første bok rundtomkring tidligere men aldri helt fått meg meg hva den handlet om tror jeg.

    SvarSlett
  2. Montro om denne kommer til et bibliotek nær meg, på engelsk? (nekter audible før jeg har lest ut alle på biblioteket -)

    Hvordan tror du denne vil bli mottatt av Potterfanatikerne?, eller de som bare leser Artemis Fowl? Jeg er på jakt etter en ny serie, til den ever kresne 12-åringen som bare vil spille dataspill.

    (personlig er jeg allerede overbevist!)

    SvarSlett
  3. @Mari: Disse to bøkene anbefales, de er så herlig lest inn også.

    @Ingalill: Ha ha, jeg ønsker jeg var like standhaftig:-)

    Usikker, ikke på om den vil fenge, men om den vil passe. Fortelleren er 23- åring, altså en gutt/mann og med alt det som det medfører, hva tenker en 12-åring på? Jeg aner ikke... En del av moroheta er sarkasmen til Peter, men jeg er usikker på om det vil bli forstått av en 12-åring. På den andre siden så leste jeg jo det meste jeg kom over i mine foreldres bokhylle da jeg var tolv år og selv om jeg ikke da skjønte at jeg skjønte alt så synes jeg jo at bøker var bra. Forvirra... Noen andre som har lest/hørt bøkene og kan hjelpe...

    SvarSlett
  4. Da skipper jeg den til begge. Min moderlige oppgave er å beskytte dem begge fra 23-årige menn, enn så lenge. (sukk)

    (Overså glatt at han måtte være av en viss alder for å være politimann -)). Tenkte ikke lenger enn at magi = ungdom, men her er vi jo alle voksne damer
    (shhh)

    SvarSlett
  5. Høres ut som en herlig bok! Jeg har gitt opp ønskelisteprosjektet mitt, for der havner det tre nye titler for hver bok jeg leser... Men jeg noterer meg alt bak øret, slik at tilfeldighetene skal føre meg i riktig retning med tiden. Også i retning denne, forhåpentligvis. Politi + magi = Nysgjerrig Line!

    SvarSlett
  6. Ja, voksne damer som er så heldige at vi kan lese bøker uten å måtte tenke på målgruppe på bøkene vi leser selv. Du får sette den på listen til de er en 17-18 år gamle, Ingalill. ;)

    SvarSlett
  7. Ja, jeg tenker Mari har et poeng at når de er 17-18 så vil nok disse passe bedre:-)

    He he, jeg skjønner det med ønskelisten Line. Jeg har ingen nedskrevet liste, jeg bare noterer meg bak øret når jeg leser de fleste bøkene at jeg kunne ha tenkte meg denne:-)

    SvarSlett
  8. Absolutt verd å lese, sjølv las eg den i kindleversjon. Gler meg alt til neste bok.

    SvarSlett
  9. Å! Denne høres helt fabelaktig ut! Må sjekkes ut :-) Takk for tipset, Karin.

    SvarSlett
  10. @Ingalill: Nå har vi hatt en liten diskusjon rundt frokostbordet her og blitt enige om at den ikke passer til 12-åringer. Det skjer en del grusomme ting der ved hjelp av magi som er ganske "godt"beskrevet.

    Har guttene dine lest Percy Jackson-serien? Jeg leste den i fjor og den er ganske god, i tillegg er den oversatt til norsk:
    http://karinleser.blogspot.com/2010/02/percy-jackson-olympians-lightning-thief.html

    Et annet alternativ kan være Bartimeus-trilogien, hvor jeg skriver om første boka her:
    http://karinleser.blogspot.com/2010/07/fantasy-med-humor-og-fotnoter.html

    Jeg ser at på den norske oversttelsen så skriver forlaget at målgruppen er 12-16 (og godt voksne damer naturligvis:-)).

    @Eva: Jeg tror deg når du sier at den er bra i skrevet versjon, men samtidig så er liker jeg oppleseren så godt, han gir en ekstra dimensjon i boken.

    @Siljeblomst: Håper du liker serien:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.