tirsdag 8. februar 2011

Matglede, skriveglede: Bruno, politimester

Bruno er politimester i den lille byen St Denis. En liten, søving, fransk landsby, med noen bønder, fire bakeri - og nå også et mord. Faren til byens matematikklærer blir funnet død, henrettet. På kroppen er det tegnet et hakekors. Hvem er det som står bak mordet? Er det høyreekstremistene?

Mordet blir Brunos første mordetterforskning. Hverdagen hans til nå har for det meste gått ut på nabofeider, organisering av nasjonale høytider - og trene barna i landsbyen i tennis og rugby. Fritiden går til trening, mat og vin. Og noen damer her og der. Bruno, som er rundt førti, er stedets ungkar, men ser ikke ut til å ville slå seg til ro med det første. 


Det er Arneberg Forlag som har utgitt denne boken og jeg har egentlig mest lyst til å referere til noe av det som står på baksiden av boken:

Martin Walker har gjort grundig forarbeid når det gjelder Bruno, politimester. I tillegg til et intrikat plot, har denne, på flere måter en annerledes krimroman, det som skal til: vakre omgivelser, hjertevarme personer, aktuell samfunnsdebatt, en dash romantikk og godt med mat og vin - i en elegant komposisjon.

Engelske Martin Walker har skrevet en hyllest til den franske livet, vinen og ikke minst til det franske kjøkkenet. Engelskmannen har helt klart blitt sjarmert av fransk idyll - og har satt seg godt i det han skriver om. Det fører det med seg litt mye detaljer her og der, og er med på "avsløre" at boken ikke er skrevet av en franskmann.

Selv innimellom høns i hagen og hjemmelaget vin, så klarer Walker å komme opp med et mordmysterium som er finurlig. Som så mange andre ganger så er ligger løsningen bakover i tid, og vi blir kjent med deler av den franske historien som ikke alltid frontes på forsiden. Spennende, og ikke helt uten relevans til en del av de utfordringene som Frankrike (og en del andre land) har i dag.  

Men først og fremst er det glede kjennetegner boken. Livsglede, matglede, skriveglede. Og for oss lesere - leseglede!

Ja takk til mer Bruno!

Anbefales!

PS: Bruno politimester har sin egen hjemmeside, se her!

----
Og boka? Kjøpt selv.
----

2 kommentarer:

  1. Jeg har kikket litt på denne i bokhandelen, og syntes tittelen var veldig fristende. Men så tvilte jeg av en eller annen grunn på at innholdet skulle holde mål. Nå er jeg overbevist og har notert den på huskelista mi. Takk for tipset!

    SvarSlett
  2. Jeg snublet over bok nr to om Bruno på ark en dag jeg stod å vente på toget. Da var jeg solgt og resten av Bruno bøkene ble bestilt fra The Book Depository. En av de få gangene jeg synes de har vært veldig veldig trege med å sende bøkene hjem til meg. Da de endelig kom ble det en helg i "lese bra bok lykke land" :o)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.