søndag 2. august 2009

En herlig underholdningsroman fra Sverige!

Møt Wilma, en gutteaktig, optimistisk jente på 32 år med underbitt og en tendens til å ramle. 

Møt Tomas, to år eldre enn Wilma, skilt familiefar som ikke har noe mer å leve for. Eller som beskrevet i boken... en dyster feltherre som akkurat har innsett at kavaleriet ikke er på vei...

Møt Alba, en ung dame på 72 år som har levd det andre drømmer om å leve.

Mitt liv som pingvin møtes de, samt 47 andre passasjerer, reiseledere og russisk kaptein + besetning på et cruise i Antarktis.

Katarina Mazetti, kanskje mest kjent i Norge for Gutten i graven ved siden av, oppfølgeren Familiegraven og Tarzans tårer. I Mitt liv som pingvin underholder hun igjen. Det er sjeldent jeg humrer, ler OG griner av samme bok, men Mitt liv som pingvin greide det.

Boken er på knappe 220 sider og starter med Wilma sitt forsøk på å skifte fly på Charles de Gaulle. Alle som har vært på Charles de Gaulle vil kjenne seg igjen av Mazetti sin beskrivelse av flyplassen, eller Wilma sin opplevelse. Da hun endelig finner reisefølget, detter hun oppå sin reisebag formet som en pingvin og blir reddet av en feltherre. Turen har startet.

Mazetti sin bok er underholdende. Hun tar opp alvorlige og viktige tema-  selvmord, miljø, vennskap og kjærlighet, men med humor. Den kan kanskje kategoriseres som en ettertenksom feel-good roman. Verd å lese er den i alle fall. 

God bok!

5 kommentarer:

  1. Å, denne fikk jeg veldig lyst til å lese. Skriver den opp! Takk.

    SvarSlett
  2. Denne boken skal jeg skrive opp på ønskelisten min! Jeg har ikke lest Grabben i graven brevid men jeg har sett filmen og likte den godt(boken er sikkert bedre enn filmen så jeg burde kanskje lese den).

    SvarSlett
  3. Det beste med svenske bøker er at de er så utrolige billig i pocket også:-) Tror denne fantes på en eller annen netthandel (tanum?) til bare 36 kroner!

    Ja, boken er bedre enn filmen, absolutt. Men filmen er ikke så ille den heller spør du meg. Oppfølgeren til Grabben i graven brevid som heter Familiegraven er kanskje den boken jeg likte minst av Mazetti.

    SvarSlett
  4. 36 kroner? Det høres nesten kriminelt billig ut he he. Skal ta en liten runde å kikke etter den.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.