torsdag 9. september 2010

Linger av Maggie Stiefvater

Linger er den andre boka i The Wolves of Mercy Falls-trilogien. Shiver er den første boka og den skrev jeg om tidligere denne uken. Stopp her om du ikke har lest første bok i serien!

This is the story of a boy who used to be a wolf and a girl who was becoming one. 

Historien om Grace og Sam fortsetter. Sam er nå blitt kurert, han kan forbli menneske selv når det er kaldt ute. Grace derimot går en ukjent ukjent fremtid i møte. 

Linger er i et helt annet tempo enn Shiver. Historien blir fortalt fra flere personer, kapitlene er kortere. Tempoet i handlingen er skrudd opp. Men den stille og delvis nøkterne fortellerstillen er ikke borte.

Jeg fascineres over forfatteren og hennes evne til å ikke ta snarveier. Sam siterer Rilke. Rilke?!? De fleste i målgruppen kjenner nok knapt nok Rilke, er nok generelt lite interessert i tysk lyrikk. Men Sam leser Rilke, siterer Rilke. Jeg fikk lyst til å lese Rilke! Jeg liker det når forfattere sniker andre forfattere inn i en tekst, pirrer nysgjerrighet min. Jeg liker også når karakterene liker bøker og ved å la de jobbe i en indie bokkhandel som Sam gjør, blir plusstegnet større.

Jeg trodde jeg skjønte hva som skulle se på slutten, men der tok jeg feil. Stiefvater klarer å overaske. Vi lesere må vente til neste sommer for å få vite slutten. Forever er tittelen på den siste boka.

2 kommentarer:

  1. Har du, eller andre lesere av bloggen, vært bort i boken Villnis (Wilderness) av Dennis Danvers. Om kjærlighetsforholdet mellom Alice (varulv) og Erik (biolog). Er det noe å anbefale til interesserte? (min leseliste er allerede lang og god) Den dukket plutselig opp i biblioteket vårt.

    Bjørn

    SvarSlett
  2. Jeg har dessverre ikke hørt om Villniss/Wilderness, men kanskje noen andre har?

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.