lørdag 21. mars 2009

Graceling av Kristin Cashore

Min første fantasybok! Eller, min første frivillige reise i fantasyverden... I fjor leste jeg riktignok Trudi Canavan sin trilogi The Black Magician, og ble helt oppslukt. Men for å være helt ærlig, jeg hadde nok aldri lest den hvis det ikke var fordi jeg var strandet i Venezuela og tilgangen til engelske bøker var heller dårlig.

For ei stund tilbake leste jeg om Graceling på en amerikansk blogg om barne- og tenåringsbøker. Etter det har jeg vunnet et veddemål og denne uken kom premien i posten, debutromanen til Kristin Cashore - Graceling. Her er omtalen av boken:

In a world where people born with an exceptional skill, known as a Grace, are feared and exploited, Katsa carries the burden of a skill even she despises: the Grace of killing. She lives under the command of her Uncle Randa, King of the Middluns, and is expected to carry out his dirty work, punnishing and torturing anyone who displeases him. Breaking arms and cutting off fingers are her stock-in-trade. Finding life under his rule increasingly unbearable Katsa forms an underground Council, whose purpose is to combat the destructive behavior of the seven kings - after all, the Middluns is only one of the seven kingdoms, and each of them is ruled its own king with his own personal agenda for power. When the Council hears that the King of Liend's father has been kidnapped Katsa investigates . . . and stumbles across a mystery. Who would want to kidnap him, and why? And who was the extraordinary Graced fighter who challenged her fighting skills, for the first time, as she and the Council rushed the old man to saftey? Something dark and deadly is rising in the north and creeping across the continent, and behind it all lurks the shadowy figure of a one eyed king...
Boken har fått utrolige gode kritikker og jeg skjønner godt hvorfor. Selve om historien er kanskje relativt klassisk, så går den ikke av veien for overraskelser. Karakterene er troverdige og boken vokser med personene.

Jeg har sett at målgruppen er young adults, men jeg fikk aldri følelsen av å lese en ungdomsroman. Det er mulig at plottet er enklere enn i en fantasyroman beregnet på voksne, men av og til er det deilig å slippe og tenke og bare la seg riv med. Uansett, jeg tror ikke alder er viktig hvis man ønsker en reise i en annen verden. Boken anbefales til alle som ønsker det!

I løpet av 2009 kommer Kristin Cashore med romanen Fire, som handler om tiden før Graceling. Jeg gleder meg. I tillegg har jeg funnet ut at hun jobber med en oppfølger til Graceling. Jeg gleder meg enda mer.

1 kommentar:

  1. Eg holder på med Graceling no, klarer nesten ikkje å legge den fra meg :o :D Gleder meg til oppfølgeren du nevnte, er det komt tittel og release dato?
    maria1993.blogg.no

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.