tirsdag 16. mars 2010

Percy Jackson og The Sea of Monsters

Percy Jackson er tilbake! I februar leste jeg den første boken om Percy Jackson & the Olympians og selv om jeg ikke var fullstendig overbevist så tok det ikke lang tid etter at den andre boken var kommet i hus før jeg bestemte jeg for lese den.

Les den første boken først om du er interessert i serien!

I The Sea of Monsters er Percy tilbake campen for Half-Bloods, men campen er i fare. Stor fare. Percy og hans venner setter snart ut på en farefull ferd for å redde campen.

Jeg liker ideen med å bruke gresk mytologi som bakgrunnsteppe. For et par uker siden var vi i Berlin og da så vi Pergamonalteret og mange skulpturer av
greske guder med mer som jeg møter igjen i eventyrene om Percy Jackson.

Desverre er det kanskje slik noe av det som blir litt kunstig i boken er settingen mellom det veldig moderne og mytologien. Gudinner som driver spa og disse-altfor-gode-til-å-være-sanne fellene som Percy stadig kommer ut for er kanskje litt tåpelige (i mangel på et bedre ord).

Men når sant skal sies så avsluttes The Sea of Monsters på en måte som gjorde at det var bare å gripe tak i bok nummer tre.... More to come---

3 kommentarer:

  1. Jeg har gledet meg til å lese denne serien, men kjenner den kan vente litt etter å ha lest dine fine anmeldelser. Er litt redd for å bli skuffet av bøkene, de fleste skryter de jo opp i skyene.

    SvarSlett
  2. Ladybug: Hvis du ikke skrur forventningene veldig høyt blir du nok ikke skuffet. Ta bøkene for det de er: gøy underholdning. Fantastiske bøker er det ikke, og språket ble litt for enkelt, spesielt på norsk (bedre på engelsk). Likevel var det kjekt å lese dem, fordi de var spennende og jeg hadde aldri lest noe liknende før. Hvis man leter etter dype, meningsfulle bøker kan man gjerne finne det et annet sted, men noen ganger er det koselig å slappe av med litt enklere spenningsbøker. Da passer det å lese Percy Jackson.

    SvarSlett
  3. Jeg må lese disse bøkene, selv om jeg også venter litt først :) Flott anmeldelse!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.