mandag 27. juli 2009

Det største spillet av Per Hansson

Gunvald Tomstad var en ung mann i 20-årene da 2.verdenskrig startet. Gården hans, Helle, lå litt avsides til og ble tatt i bruk som sendestasjon for motstandsbevegelsen. Etterhvert som krigen hardner til så må motstandsbevegelse bruke nye metoder for å skaffe seg informasjon - og sikre sendestasjonen.

- Og de tenkte ut en plan, en fantastisk og uhyggelig plan. Men skulle den settes i verk, måtte en av dem ta på seg en byrde som kanskje ble tyngre enn noe menneske kunne tåle.

De bad tilslutt Gunvald om å bære den! Ikke en eneste av de andre ville ha nektet å ta denne største av alle risikoer og påkjenninger, men det kunne ikke bli noen annen enn Gunvald, fordi hans gård var base og fordi han hadde spesielle forutsetninger for å klare rollen. - Gunvald skulle bli nazist. 

Det største spillet handler om de to årene Gunvalg spiller et utrolig dobbeltspill, han må lure alle. Til og med sin egen mor. 

Men han kunne ikke røpe dobbeltspillet for henne. Ingen utenom den fåtallige indre kretsen måtte få vite noe. Skulle denne fantastiske dobbeltrollen lykkes, måtte han også bruke morens fortvilelse og skam til å dekke seg med, ja, anstrenge seg for å fylle henne med hat mot ham selv, få henne til å rope ut til kjente og ukjente at "jeg har ingen sønn lenger!"

Fra den dagen Gunvald meldte seg inn i NS, ble han utstøtt. Venner og en tidligere lærer tar veien opp til gården for å snakke han til fornuft. Men Gunvald er steil og han overbeviser.

Når så alle vendte ham ryggen og ønsket ham død, ville den hemmelige senderen kanskje kunne fortsette i enda noen måneder, og senderen betydde alt...

Tilslutt ruller Gestapo opp en stor del av motstandsmiljøet og Gunvald må flykte over til England. Der får han blant annet møte kong Håkon. Da freden endelig kom var Gunvald sterkt preget av dobbeltspillet og selv om han flyttet tilbake til Helle så fant han aldri skikkelig ro.

Dette er en sterk historie. For en historie! Jeg har lest denne boken flere ganger og jeg griner hver gang når jeg leser de siste kapitlene. For en helt! Jeg leste denne historien første gang som tenåring og ble sterkt grepet. Hvorfor hadde ingen fortalt meg om denne historien før tenkte jeg. Jeg synes boken er en av de sterkeste vitnesbyrd fra andre verdenskrig. 

Per Hansson (1922-1982) er en kjent etterkrigsforfatter som har skrevet flere bøker fra krigen, blant annet den kjente - og tok den enn vårt liv om Morset familien. Han var også journalist i Dagbladet og skrev mye om de glemte krigsseilerne. 

Det største spillet kom ut i 1965. Sjangeren er halvdokumentarisk noe Hansson fikk kritikk for da den kom ut. Av og til kan slike bøker irritere meg, men her er jeg egentlig litt for oppslukt i historien til å legge meg borti de klisjeene og dramatiske skildringene som Hansson kommer med. 

Boken, eller med andre ord historien om Gunvald, ble også filmet i 1967 med blant annet Sverre Anker Ousdal. Den kom ut på DVD i serien norske klassikere nå i 2009. Det var jeg ikke klar over, men filmen står nå høyt på ønskelisten neste gang jeg skal besøke Platekompaniet. 

Veldig god bok med en helt utrolig helt!

3 kommentarer:

  1. Vet du hvor man kan få tak i denne boken?

    SvarSlett
  2. Jeg fant min utgave på et loppemarked. Den ble også utgitt av bokklubben for lenge siden så det skal være mulig å få tak i brukte eksemplar. Jeg søkte på antikvariat.net og der fant jeg mange utgaver.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.