onsdag 12. oktober 2011

Debutant: Dødelige dråper av Sidsel Dalen

Tre nordmenn befinner seg i Brasil. En frustrert frue, en mann som har fått sin livs sjanse på karrierestigen og en journalist som måtte gå fra sin jobb fordi hun ville grave i stedet for å skrive klikkvinnere. Før de vet ordet av det er de alle fanget i et spill hvor de alle har en ting til felles. Null kontroll.

Ah, ingenting er som en god spenningsroman. Sette seg ned i sofaen og bli med på en kjapp rundreise i Bond-stil og plutselig er det gått tre timer. Dødelige dråper er en roman som fenger fra side en.  Med mange karakterer, kanskje ett par for mye for å få en viss dybde og korte kapittel skjer det noe hele veien.


Brasil er ukjent for meg, forfatteren Sidsel Dalen derimot har gjort grundig research og kjenner landet godt. Utfordringer knyttet til miljø og olje kontra vekst er et av mange tema, men Dalen gjør også en god jobb i å få frem nordmenn i utlandet. Frustrert frue i utlandet og hennes handlinger, både fysisk og virtuelt, er utrolig nok det jeg husker best en uke etter at jeg lest boken.

Jeg har ikke lyst til å si så mye om handlingen, det er en bok som gjør seg best uten å vite for mye. Tidvis er den halsbrekkende og ganske så røff. Overraskende og engasjerende, samtidig som det er en roman som er slutt på sist side.

Anbefales!
----
Og boka? Lånt på biblioteket. Dette er forøvrig bok nummer ni i Bokelskerinnens debutantutfordring. Flere debutantomtaler kommer!
----


5 kommentarer:

  1. Jeg skal lese denne snart. Nå gleder jeg meg enda mer :)

    SvarSlett
  2. God omtale! Det er så herlig med bøker som er så spennende at man ikke klarer å legge dem fra seg. Ikke verst av en debutant! Jeg har samme opplevelsen med Greven av Monte Cristo for tiden, den er så spennende at ni hundre sider kommer til å gå som en lek.

    Jeg er kommet halvveis i debutantutfordringen, og skal klare tre til innen nyttår. Det som blir utfordringen, er å få skrevet omtaler av alt sammen...

    SvarSlett
  3. @Bokelskerinnen: Gled deg:-)

    @Line: Merker at det er flere og flere som skriver spenningsromaner/thrillere - det gleder meg. Spenningsromaner er gøy!

    Jeg holder nå på å skrive omtale av den tiende, så skal jeg lese noe annet ei stund, mens jeg funderer på hvilke to debutantbøker jeg skal lese videre.

    SvarSlett
  4. Min kanskje? "På direkten" utgitt på samme forlag som Sidsel, Aschehoug. Og er enig i omtalen. Boken er fargerik og spennende!

    SvarSlett
  5. Denne krimromanen høres god ut! Jeg leser ikke mye krim, men både du og Bokelskerinnen har gjort mye i å overbevise meg om at denne må leses.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.