lørdag 15. mai 2010

Peter & Max: A Fables Novel

For most of his long years, Peter Piper wanted nothing more than to live a life of peace and safety in some remote cozy cottage, married to his childhood sweetheart, who grew into the only woman he could ever love. Which is pretty much what happened. But there were complications along the way, as there often are, because few love stories are allowed to be just that and nothing else.
Noen av dere kjenner kanskje tegneserien Fables, en kjent serie som er basert på karakterer fra eventyr. De lever et eget liv ved siden av oss andre, i et eget univers, Fabletown - like ved vår New York. Tegneserien, som forøvrig nå også utkommer på norsk, er veldig populær og min kjære har i lengre tid prøvd å få meg til å lese den.


I fjor skrev tegneserieskaperen bak Fables også en roman basert på noen av figurene i tegneserien. Siden boken kan leses uavhengig av serien ble det enklere for meg å starte med den.

Peter & Max handler om to brødre som blir skilt som ung. Mens Peter som dere leste ovenfor egentlig bare vil leve et fredfullt liv så må han ta et møte med Max i voksen alder.

Eventyrland fascinerer meg, jeg koser meg med alle referanser. Det er ingen hyggelig eventyrhistorie, men ved nærmere ettertanke - de fleste eventyr er litt groteske, samtidig som de er litt søte. I noen kapitlene møter eventyrkarakterene vår verden, kapitlet der Peter er ute og flyr fikk frem smilebåndet og jeg måtte lese høyt for min kjære (som naturligvis kvitterte med "ser du, jeg sa du ville like den").

Boken er også mange små tegninger, forfatteren Bill Willingham har fått med seg en av tegnerne fra serien; Steve Leialoha. Selve tegningene er nok bedre og mer fargerike i tegneserien, men de fine illustrasjonene fungerer godt som noe ekstra i boken.

Jeg likte meg i eventyrland - og du skal ikke se bort fra at jeg endelig finner frem tegneseriene i bokhylla.

2 kommentarer:

  1. Finn den frem! Fables er en av de store i tegneserieverdenen, definitivt verdt en kikk. Jeg likte også Peter & Max veldig godt, men jeg syntes slutten var litt antiklimaks..

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med deg vedrørende slutten, hele historien bygget seg veldig opp til noe stort, men så skjedde det ikke så mye... Men, det var en god historie uansett:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.