fredag 12. november 2010

The Making of a Marchioness av Frances Hodgson Burnett - sjarmerende og romantisk roman fra 1901.

Stue. Bøker og leker ligger strødd. En mor står med en barnevogn i den ene hånden og en bok i den andre. Små føtter stikker opp fra vognen. Ute uler den første høststormen.


MOR  Sove litt til nå. Litt til. Bare fem minutter til. Mamma leser ei så god bok.

(Trillingen intensiveres, men føttene forblir i farta).

MOR (med hodet ned i vogna): Det er en virkelig god bok. Så vanskelig å legge fra seg. Ikke spennende, men den er fin. Nydelig språk, og personene er så vittige. Noen er litt for perfekte, litt for gode, men det hele er skrevet med en slik sjarm som gjør at man blir glad for å lese den.

(Føttene forsvinner, trillingen avtar. Det blir stille. Bare lyden av moren som blar i boka høres).

BABY (føtter og hender i lufta) Whææææææ....

MOR Oi!

(Romstering i vogna, smokken på plass, vugger og triller på vogna).

MOR (ned i vogna)  Da jeg var lita, litt større enn deg naturligvis, var en favorittbøkene mine Den hemmelige hagen. Det er samme forfatter som har skrevet boka. Jeg trodde hun bare hadde skrevet barnebøker som Den hemmelige hagen og Lille Lord Fauntleroy, men da hun levde var hun faktisk mest kjent for romanene sine og...

(Vræl fra vogna).

MOR Ikke interessert? Skal huske på det når du leser Harry Potter og skal bare lese fem minutter til før du legger deg. Noen bøker kan man rett og slett ikke legge fra seg. Sove litt til nå. Litt til, slik at mamma kan lese ferdig kapitlet? Værsåsnill lille...

----
Og boka? Kommer fra mitt abonnement på Persephonebøker.
----

5 kommentarer:

  1. Dette må være den herligste bloggposten jeg har lest på lenge :) Jeg har kun lest Den hemmelige hagen av forfatteren men kunne godt tenke meg å lese flere av hennes verker.

    Riktig god helg, Karin.

    SvarSlett
  2. Takk:-)

    Hun skrev veldig godt. Enkelt, men godt.

    Jeg har nå krysset av en annen roman av henne i Persephonekatalogen som heter The Shuttle. Jeg driver å krysse av de romanene jeg har lyst på slik at det blir enklere for samboeren min om han skulle bestemme seg for å gi meg et abonnement til jul:-)

    SvarSlett
  3. Du har fått en award fra meg =)

    http://labbens.blogspot.com/2010/11/award.html

    SvarSlett
  4. God morgen. Ser labben var først ute, men det fikk jeg ikke med meg så du har fått to awarder :)

    Jeg har gitt deg Cherry on Top awarden på bloggen min :)

    SvarSlett
  5. Den måten å lese bøker på høres veldig kjent ut... "Vent litt, mamma skal bare lese ferdig", funker ikke på mine heller. Pussig.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.