søndag 13. september 2009

Summer Camp!

Jeg vant romanen The Lost Summer på den amerikanske bloggen Bloggin''bout Books og tidligere denne uken lå den i postkassen min. 

The Lost Summer er skrevet av Kathryn Williams og er beregnet på tenåringer, eller young adults som de kaller det over there. 

For the past nine years, Helena Waite has been returning to summer camp at Southpoint. Every year the camp and its familiar routines, landmarks, and people have welcomed her back like a long-lost family member. But this year she is returning not as a camper, but as a counselor, while her best friend, Katie Bell remains behind. All too quickly, Helena discovers that the innocent world of campfires, singalongs, and field days have been pushed aside for late night pranks on the boys' camp, skinny dipping in the lake, and stolen kisses in the hayloft. As she struggles to define herself in this new world, Helena begins to lose sight of what made camp special and the friendships that have sustained her for so many years. And when Ransome, her longtime crush, becomes a romantic reality, life gets even more confusing.

Jeg har alltid vært fascinert over amerikanernes summer camp, og det gjør bakgrunnsteppet litt mer "eksotisk" for meg. Samtidig må jeg innrømme at jeg nok liker leirlivet best i bøker...

Romanen er lettskrevet, Williams har en enkel, men fin skrivemåte, passer kanskje ekstra fint for de som ikke har lest så mye på engelsk enda. Språkmessig prøver den ikke å være hipp for å si det slik og det liker jeg. Historien er forsåvidt sånn sett også tidløs, å gå fra å være barn til å være voksen vil alltid være en aktuell problemstilling.

Boken er langt fra kjedelig. Jeg morer meg over pekene de gjør med guttene på naboleiren og om Helenas mor som stadig leser selv-hjelpbøker og prøver ut nye metoder. Jeg føler med Helena som etter hvert kommer i en vanskelig og delvis umulig situasjon. Å stå med bein i to leire kan alltid være vanskelig, både for voksne og barn. 

2 kommentarer:

  1. Heldiggris som vant bok - dessuten hørtes den morsom ut:-)

    SvarSlett
  2. Jepp, heldig:-) Moro at det er noen av de store bloggene som også har konkurransene sine åpne for de som ikke bor i USA også:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.