lørdag 8. august 2009

Nils Holgerssons forunderlige reise gjennom Sverige!

I entreen på Mårbacka står en utstoppet gås som Selma Lagerlöf tok på hver gang hun passerte. Det er Akka fra Kebnekajse. Den utstoppete Akka var en gave fra to skolegutter som nok hadde lest om reisen til Nils på skolen. Gåsen står der enda, men det er ikke lenger lov for besøkende å ta på den. 

Nils Holgerssons forunderlige reise gjennom Sverige er en barneklassiker. Den handler om Nils Holgersson, en gutt som er både lat og slem. Han blir på mystisk vis forandret til en liten nisse. Da han ser at familiens gasse vil forlate gården sammen med en flokk av villgjess prøver Nils å stoppe han. Det ender med at Nils blir med på en reise. Sammen med en flokk av gjess anført av Akka fra Kebnekajse reiser Nils rundt i Sverige og har en forunderlig reise!

Originalversjonen av Nils Holgerssons forunderlige reise gjennom Sverige var på mer enn 600 sider. Etter forrige århundreskifte fikk den tidligere læreren Selma Lagerlöf i oppgave å være med å lage en ny lesebok for folkeskolen. Hun takket ja til oppdraget og bestemte seg for å lage en ny lesebok med en sammenhengende historie. Den første delen ble utgitt i 1906 og den andre delen året etterpå. Senere ble de slått sammen til en bok. Etter hvert har det kommet flere kortere versjoner og det er en av disse som Gyldendals sin versjon er basert på. 

Selma Lagerlöf har også på finurlig vis diktet seg selv inn i historien. I et kapittel så lander Nils på Mårbacka og blir reddet av selveste forfatteren da en kattugle angriper han. 

Gutten fortalte alt som hadde hendt ham, og han så at hun ble mer og mer forundret og glad. Det var sannelig et lykketreff at jeg fikk møte deg som har ridd på gåserygg landet rundt. Jeg er født her på Mårbacka, og jeg liker best å skrive eventyr og fortellinger. Men så tenkte jeg at det ville være moro å fortelle alle skolebarn om Sverige, og en skolebok må være både lærerikt og aldeles sann. Det var så vanskelig at jeg holdt på å gi opp. Men akkurat det du fortale meg nå kan jeg skrive i boka. Du har virkelig hjulpet meg.

Apropos sannhet. Dette avsnittet er illustrert og her står i bakgrunnen ser vi det flotte hovedhuset på Mårbacka, som ble bygd ca 20 år etter at boken kom ut.

Så kan jo vi da fundere litt på da, om Selma virkelig traff på et lite menneske med rød nisse lue en kveld hun var ute og gikk...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.