fredag 19. juni 2009

Twilight og New Moon av Stephenie Meyer

Ok, jeg innrømmer det. Jeg er solgt! Og jeg som trodde at jeg ikke likte vampyrromaner... For et par år siden leste jeg Historikeren og ble litt nysgjerrig. Rett etterpå fant jeg tilfeldigvis Vampyr -blodsugende lik i litteratur og tradisjon av Arnfinn Pettersen. Boken handler om litterære vampyrer og de mer tradisjonelle (?) mytebelagte vampyrene. Særdeles god innføring i vampyrer var den boken og anbefales. Så leste jeg Drakula og ble så skremt at jeg måtte lese den ferdig på dagtid. Så puttet jeg boken utenfor synsvidde (jeg gjør det med skumle bøker) og tenkte at nå er jeg ferdig med vampyrer. Men nå har jeg altså godt i gang med Twilight-serien...

Twilight er den første boken i serien om Isabella, eller Bella som hun blir kalt. Hun flytter til en liten by i staten Washington for å bo sammen med sin far og for å fullføre videregående skole.  På sin første skoledag på ny skole møter hun Edward. Kjekke, vakre Edward. Som viser seg å være vampyr, faktisk så er hele Edwards familie vampyrer. Kan det noen gang bli noe mellom Bella og Edward?

Stephenie Meyer har skrevet en lettlest, men god roman. Jeg ble oppslukt i kjærlighetshistorien mellom Edward og Bella. Jeg tror innimellom jeg led med Bella... Meyer klarer å formidle historien uten å være for sentimental, hun klarer også å la være for klisjeaktig. Hun faller ikke for fristelsen for å gjøre Bella heltinne eller Edward helt. Hun skriver godt rett og slett. 

Jepp. Siden jeg hadde bok nummer to liggende så begynte jeg likså godt med New Moon med det samme. Hvorfor vente? I denne boken møter blir vi bedre kjent med Jacob, Bellas venn fra det lokale indianerreservatet. I en vanskelig tid for Bella blir Jacob en god venn. Men har Jacob også hemmeligheter han prøver å skjule?

I begynnelsen av New Moon så begynte jeg nesten få noen tvil. Skal alt være så rosenrødt (eller blodrødt... ha ha!)? Men Meyer overrasker, handlingen i New Moon blir veldig annerledes enn jeg trodde. Faktisk så må jeg si at av høydepunktene er der Bella tenker på livet og sammenligner det med en roman og hvordan alle personene ikke har fått en happy ending enda. Fortsatt spennende og historien blir mer og mer komplisert. 

Nå skal jeg starte med Eclipse, som er bok nummer tre. I dag kjøpte jeg den (foreløpig) siste boken i serien; Breaking Dawn. I tilfelle jeg blir ferdig med Eclipse i løpet av søndag og jeg ikke klarer å vente til mandag. Just in case... 

4 kommentarer:

  1. Første boka:
    http://knirk.wordpress.com/2009/02/07/twilight/

    Andre boka:
    http://knirk.wordpress.com/2009/02/24/new-moon/

    Deler du mine synspunkter?

    :o)

    SvarSlett
  2. I store trekk ja, så deler jeg de fleste av oppfatningene dine. Det er først og fremst en kjærlighetshistorie og det er den som gjør at jeg blir så oppslukt i bok nummer en. Jeg har også veldig sans for historier der det ser ut som at de ikke kan få hverandre... Det er drama, og ja som du skriver, det høres vilt ut.

    Jeg er også enig i at Jacob blir litt borte, til og med Bella tenker dette med at han ikke får en happy ending. Og møtet mellom de to i Italia var kanskje ikke akkurat slik som jeg ville det (det virket litt platt). Slutten var så som så, i det siste kapitlet fikk jeg egentlig mest inntrykket av at Meyer ville avslutte boken OG samtidig legge ut tråder til neste bok.

    Svulstig? Ja.
    Romantisk? Ja.
    Spennende? Ja.

    Jeg har nå started med den tredje boken. Jeg har hørt at den skal være litt transportetappe og det synes jeg de første kapitlene bærer litt preg av. Men jeg klarer uansett nok ikke å legge den fra meg...

    SvarSlett
  3. Jeg gleder meg til å lese hva du synes om treern!

    SvarSlett
  4. Jeg slukte de tre første bøkene i sagen i løpet av dager. Dette var i vinter, har spart Breaking Dawn helt til nå. Da jeg endelig begynte på den klarte jeg ikke komme inn i historien, la den vel fra meg etter 100 sider. Har måttet legge den på hyllen litt igjen, skal helt klart lese den, men må vente på den rette sinsstemningen først.

    Har du lest den siste boken?

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.