lørdag 31. desember 2011

La stå. Bokstavelig talt.

I 2007 kom novellesamlingen La stå av Ingvild H. Rishøi ut. Jeg fikk ikke med meg denne debutanten som ble bejublet fra alle hold. Tidligere i år hørte jeg titt og stadig om en bok som det ble snakket om. Historien om Fru Berg het den. Tittelen gjorde at eg trodde det var en klassiker som hadde blitt vekket til livs, men det var det ikke. Ingvild H. Rishøi hadde kommet med en ny novellesamling.

La stå burde være pensum. Jeg vet ikke hvor den skulle være pensum, kanskje i livet, men jeg vet hvorfor. 


Sju noveller er det i samlingen. Sju noveller som ikke har mange andre likheter enn at de er veldig gode, utrolig fine. De står godt for seg selv, alle novellene, men jeg synes Rishøi binder de sammen med den første og siste novellen. Et smart og uventet grep som setter ekstra spiss på historiene.

Alle de sju novellene er forskjellig. Noen er som lange monologer, andre i jeg-form, andre er hilsninger i en hyttebok.

Jimmy sa heter en av novellene. Jimmy bor hjemme hos moren sin og sin eldre søster. Når søsteren flytter ut rakner alt sammen, ingenting blir som før. Jimmy får det for seg at han er adoptert, men hvor kommer han fra?

Novellesamlinger kan være kjedelig sier noen. Korte historier sier noen andre, ingen dybde. Hmm. Historiene til Rishøi har ikke bunn, de er korte i form av tekst, men det er det eneste. Vi ser bare toppen av isberget, lagene under avdekker vi under lesingen.

La stå var en fin avslutning på leseåret 2011.Varierte noveller i et variert leseår.

Og. Med disse sju novellene rundet jeg godt over 52 noveller på 52 uker og har dermed fullført Bai sin leseutfordring. Hurra! 

Og. Med dette ønsker jeg alle dere leser et godt nytt år!
----
Og boka? Fikk jeg i julegave fra lilleminstesøster. Tusen takk!
----

3 kommentarer:

  1. Hurra og gratulerer! Jeg fortsetter å lese noveller på nyåret, siden jeg ikke rakk 52 i år. Godt nyttår til deg også!

    SvarSlett
  2. Gratulere med fullført utfordring:)
    Skal sjekke ut den novelle samlingen!:)Takk for tips!

    SvarSlett
  3. Takke-takk:-)

    Jeg skal definitivt være leser noveller i 2012 også. Men jeg merker at jeg krever mer av en novellesamling, om den er ikke er god så kjeder jeg meg fort. Ikke noe problem med denne da, den var en av de beste i år:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.