mandag 23. mai 2011

Min mangel på stolthet og fordom i jakten på Mr. Darcy

Første gang jeg leste om romanen Min mangel på stolhet og fordom i jakten på Mr. Darcy tenkte jeg at dette var en bok jeg ville lese. Som forfatteren var jeg selv på jakt etter den store kjærligheten på slutten av 90-tallet. 


Hovedpersonen Ingrid vokser opp i Kragerø, nei det er feil. Hun er fra et sted like ved Kragerø. Alle som ikke kommer fra bykjernen vet hvor viktige disse skillene er. Selv måtte jeg ta ferge for å komme meg på videregående og var derfor ganske så langt nede på rangstigen. Uansett. Som på de fleste andre steder var det ikke flust med drømmeprinser. Så da Mr. Darcy vender hjem blir det uro i Ingrid sitt hjerte. Mr. Darcy har da virkelig "vokst seg" kjekk i Oslo? Ingrids kamp for å vinne Darcy sin gunst blir mildt sagt brokete. 

Dessverre så ble ikke lesingen av Min mangel på stolthet og fordom i jakten på Mr. Darcy helt slik som jeg regnet med. Det er ikke det at boken ikke er morsom,  men jeg føler ikke at språket og stilen er på høyde med ideen. 

Fortelleren Ingrid forteller, nei, hun durer i vei. Historien blir som en lang monolog. Der historien har tendenser til spenning, så punkteres denne ganske effektiv ved å komme med noen forklaringer. Det beste eksemplet er der Ingrid ser Darcy "første" gang på et utested. Akkurat i det man kjenner at det ligger noe i lufta kommer en lang utgreiing om røyking... Joda, vi husker alle røyken på utestedene før Høybråten. I det hele tatt er det mange forklaringer og omveier, alt blir sagt og alt blir grundig forklart. For meg blir det rett og slett litt mye, spesielt i de avsnittene hvor de legges ut om Jane Austen sin Stolthet og fordom. Føles unødvendig at de littærere referansene stadig forklares.  

Språket er lett og muntlig, men varierende. Til tider føler jeg nesten at det er slurvete og lite gjennomtenkt. Kanskje snakket de annerledes i Kragerø på slutten av 90-tallet, ikke vet jeg, men setningene og ordbruken oppfatter jeg også som merkelige. 

Jeg har en stahet som gjør at jeg nesten aldri legger fra meg bøker når jeg er først i gang. Jeg har alltid tro på ting vil ta seg opp. Her må jeg innrømme at jeg flere ganger tenkte på å legge den fra meg. Jeg gjorde ikke det. En viss nysgjerrighet er jeg da også utstyrt med, ville Ingrid ende opp med å bli husfrue på Pemberly, nei unnskyld, en sliten leilighet på Grünerløkka?

En fin side med romanen som kan ikke skal kimse er at man kjenner seg igjen. Jeg kjenner ikke Kragerø, men jeg har dummet meg ut på cafe i Oslo jeg også for å si det slik. Jeg synes romanen ble bedre da handlingen beveget seg til Oslo, til steder jeg kjenner. Jeg vil derfor tro at de som en gang gikk på byen i Kragerø på slutten av 90-tallet vil mimrefaktoren være høy.

Min mangel på stolthet og fordom i jakten på Mr. Darcy er Ingrid Schibsted Jacobsen sin debut. 

Dette er forøvrig min femte bok i Bokelskerinnens utfordring Les en debutant 2011. Mitt mål er å lese tolv norske debutanter i år. 

----
Og boka? Den har jeg fått (gratis) av forlaget Silke Forlag for en ærlig omtale. 
----

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.