mandag 11. oktober 2010

Sophie Scholl og Den hvite rose

Enda en bok fra 2. verdenskrig? Ja. Enda en historie som bør fortelles? Ja.

I 2005 kom filmen Sophie Scholls siste dager, filmen er basert på historien om Sophie og de andre medlemmene i motstandsbevegelsen sine siste dager. Arrestasjonen, avhørene og henrettelsene. 

Jeg så filmen for et par år siden og var derfor litt i tvil om jeg skulle lese boken Sophie Scholl og Den hvite rose som kom ut på norsk i 2008. Hadde boka mer å tilføye? Definitivt.


Forfatterne Annette Dumbach og Jud Newborn har skrevet en interessant bok om de unge studentene i München, men hvorfor de har valgt å kalle den Sophie Scholl og Den hvite rose er for meg litt uklart. Jeg mistenker kanskje at forfatterne (eller forlaget?) har valg å ta med Sophie sitt navn for å gjøre den mer salgbar. 

For Sophie sin historie forsvinner i boka - og for å være ærlig, det spiller ingen rolle for leseropplevelsen. I stedet har de skrevet en viktig bok om motstandsbevegelsen i Tyskland med hovedvekt på Den hvite rose.

Den hvite rose, det er forøvrig uvisst hvorfor medlemmene kom opp med dette navnet, ble dannet av Hans Scholl og hans venner. Som studenter ved universitet i München, startet de med å trykke opp flygeblader. Siden flere av medlemmene i bevegelsen av medisinstudenter måtte de også ha "praksis" ved fronten og etter en sommer ved Østfronten startet de også å spre budskapet til andre byer og bygge opp en nasjonal motstandsbevegelse. 

Kjernen i Den hvite rose var fem studenter, deriblant Sophie og hennes bror Hans. Forfatterne har gjort et grundig forarbeid og forteller historiene til disse fem. Det interessante er at både Sophie og hennes bror har en fortid i flere av Hitlers sine ungdomsorganisasjoner, men at de etter hvert får øynene opp for hva som egentlig skjer. Sophie er også forlovet med en soldat som kjemper på Østfronten og boken har flere utdrag fra brevvekslingen mellom disse to...

...Hvis jeg ikke visste at jeg sannsynligvis kom til å overleve mange eldre mennesker, så ville jeg bli skrekkslagen på grunn av kreftene som styrer historien i dag... Jeg er sikker på at du synes det jeg skriver er svært ufeminit. Det er latterlig av en pike å blande seg i politikken. Hun burde la sine kvinnelige følelser dominere tankene. Spesielt medfølelsen. Men jeg tror at tanken kommer først, og at følelsene, spesielt om små ting som påvirker en direkte, kanskje om ens egen kropp, avleder en, slik at en knapt kan se de store tingene lenger.

Boka er også en kort innføring i motstandsbevegelsen i Tyskland, historier som er ikke er så kjente i dag. I dag kjenner vi mest til attentater mot Hitler, men det fantes også andre grupperinger som kjempet for et Hitlerfri Tyskland. I begynnelsen arbeider Sophie og de andre medlemmene alene, de har inge kjennskap til at det er andre som jobber mot makten. Først når en gruppe blir tatt og henrettet i Berlin skjønner de at det finnes flere som jobber for samme sak, slik får en tragisk nyhet positive ringvirkninger. 

Sophie Scholl og Den hvite rose er ei grundig og gjennomarbeidet bok. Godt språk og en god oversettelse, en bok verd å lese.
----
Og boka? Den kommer fra bokhylla mi, kjøpt på et bakgårdssalg (Og boka? - kommer jeg til å ha med i alle bokomtaler fremover slik at dere som lesere vet om boka kommer fra biblioteket, bokhandelen eller om jeg har fått den fra et forlag).
----
Andre sterke beretninger fra 2. verdenskrig....
En kvinne i Berlin (dagboknotater) av Anonym
Til siste slutt av Traudl Junge
Helene Berrs Dagbok 1942 - 44
Det største spiller av Per Hansson

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.