søndag 12. april 2009

Utskudd av Sadie Jones


Jeg fortsetter min påskelesning utenfor krimverden. Lenge trodde jeg at jeg hadde lest romanen Utskudd, som kom på norsk i fjor. Da jeg var i England i fjor plukket jeg opp en bok som het Gifted, så en eller annet sted på veien så fikk jeg det for meg at det var den som var oversatt til Utskudd. Ja ja, gifted, utskudd... 

Året er 1945. Syv år gamle Lewis sitter på toget sammen med moren sin. De er på vei til London der de skal møte Lewis sin far, som er på vei hjem fra krigen. De gleder seg, men livet tar en brå vending denne dagen. Faren er ikke lenger den han var, og den lille familien går i oppløsning. Så ofte de kan, drar Lewis og moren på piknik. De spiser, prater og bader -- akkurat som de gjorde under krigen. Når Lewis kommer hjem alene en dag, blir det klart at en tragedie har inntruffet ...

Et tiår senere står Lewis alene på stasjonen i hjembyen. Han er nitten år gammel og har akkurat sluppet ut av fengsel. Den eneste som er kommet for å møte ham, er femten år gamle Kit. Kit og Lewis pustet inn den samme luften da de var små, den kvelende luften fra en liten by ødelagt av krigens grusomheter. Nå kaster hjemkomsten hans mørke skygger over dem som står ham nær. Men Kit forstår mer enn de fleste, og hun er den eneste som ser Lewis' fortvilte sorg og undertrykte sinne. Nå lover hun seg selv at hun skal hjelpe ham. Men i sitt desperate forsøk på å sette dem begge fri, undervurderer hun de sterke kreftene som er i spill.

Da jeg leste Utskudd tenkte jeg litt på romanen Om forlatelse (Atonement). Etter at jeg var ferdig med boken så jeg at det også ble nevnt inne i omslaget til boken. Men det er ingen kopi. Romanen klarer å bygge opp sin egen verden. Hovedpersonen er Lewis, men vi får også historien fortalt fra andre også som Kit, hans stemor Alice, faren hans, Kits voldelige far...

Selve tittelen på romanen er litt bombastisk. Utskudd.  Samtidig viser den, veldig sakte, hvor enkelt det er å bli nettop et utskudd. Lewis har det bra, får masse kjærlighet av sin mor, er godt likt av venner og gjør det bra på skolen. Til ulykken skjer... 

Det er ikke en optmistisk roman, men heller ikke en roman om uten fremtidsutsikter. Det er en roman om livet og det som skjer når det skjer. Og hva det gjør med oss. Den handler om å overleve. Den handler om vakker kjærlighet, råskap og grusomme hendelser. 

Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.