torsdag 26. november 2009

The Lost Symbol av Dan Brown - en reisebrosjyre for Washington D.C?

Dan Brown har funnet en nøkkel. En Harvardprofessor med rike og eksentriske venner som stadig må redde både nasjoner og samfunn fra å få vite sannheten, det være seg religiøse sannheter eller om hemmelig organisasjoner som kan ryste våre grunnvoller (ja, ironi). Alt dette krydret med fun facts og såkalte nye teorier om noe (eller noen). Det fungerer greit, men jeg har vondt for å skjønne at Brown sine romaner skal selge så mye mer enn andre spenningsromaner på markedet.

I The Lost Symbol blir Robert Langdon kontaktet av en gammel venn (rik og eksentrisk) og forespurt om han vil holde et foredrag i Washington D.C. samme kveld. Vel fremme så oppdager Langdon at han har blitt lurt. Det finnes ikke noe foredrag å holde, derimot får han en invitasjon til en glemt verden. På en tatovert hånd.


For meg ble The Lost Symbol et gjensyn med Washington D.C. og alt det jeg ikke fikk sett da jeg var en og en halv dag i USAs hovedstad. Og bakgrunnsteppet for romanen er flott, det meste av handlingen foregår i og rundt store og kjente bygninger. I tillegg er Langdons rike og ekstrentriske venn for anledningen leder for Smithsonian. Smithsonian er en samling av nasjonalgallerier og museer, hvorav de fleste er lokalisert rundt The (National) Mall i Washington (ikke et kjøpesenter slik jeg først trodde...).

Gleden over å ha vært der som handlingen foregår ble større da Langdon utover i roman beveget opp til Washington National Cathedral som dere kan se til venstre her (bildet er hentet fra wikipedia artikkelen om bygningen). Her havnet jeg da jeg var på sightseeing tur rundt i byen i den tro at denne enorme bygningen ville være kald. Alle som har vært i D.C. om sommeren vet hva jeg snakker om... Begravelsen til Reagan hadde forøvrig blitt holdt der bare et par uker før jeg var der. Det er en fantastisk bygning, men som dessverre ofte blir glemt.

Ja, så gjensynsgleden var stor, men mer med D.C. enn med Dan Brown. Reiselivet i Washington D.C. er nå forøvrig forberedt på turister som kommer i hopetall for å se byens hemmeligheter. Og det er fint, for det er en by med masse å se.

Og kanskje bør VisitOSLO  nå se på muligheten for å leie inn/kjøpe  Dan Brown for å la handlingen i den neste romanen hans foregå her i Oslo. Det er vel litt symbolikk å finne i Munchbildene eller i Vigelandsparken?

3 kommentarer:

  1. Eg har ikkje lese denne sjølv, men når eg ser den avsluttande kommentaren din om å leige inn Dan Brown til Oslo, må eg bare tipse deg om Knut Nærum et.al si "Madonna-gåten" - ein herleg parodi på DaVinci-koden, kor både Munchbileta og Vigelandsparken har fått sin plass.

    SvarSlett
  2. Å, har du lest den? Jeg ønsker meg den til jul, jeg!

    SvarSlett
  3. Bai: Ja jeg vet, jeg har lest den, men jeg tror ikke Nærum har samme "innflytelse" som Brown:

    Anita: Håper den ligger under juletreet ditt:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.