lørdag 14. februar 2009

Bøker som er på vei til nye eiere...

Denne uken var jeg innom Bislet bok for å finne noen gaver. Jeg gir nesten alltid bøker i gave. Jeg vil ikke si at jeg alltid kjøper alle bøkene på Bislet bok, men det er ikke til å stikke under en stol at de har et godt utvalg i kvalitetsbøker som kan "formidles" videre.

Den engelske forfatteren Hilary Mantel rørte ved meg da jeg leste hennes biografi Giving Up the Ghost da jeg studerte i England for noen år siden. I den biografien skildrer hun livet med blant annet endometriose og hvordan hun stadig ble feildiagnosert. En kvinnesykdom som dessverre er altfor lite kjent. Uansett, jeg kjøpte hennes Beyond Black eller Hinsides svart som har følgende omtale:

Alison Hart er synsk, og jobber som omreisende medium i sovebyene rundt London. Med seg på veien har hun den flintharde "manageren" Colette. Alison prøver å skjerme publikummet sitt fra åndeverdenens brutale sider, og byr dem stort sett på de hyggelige, trivielle meldingene de ønsker seg fra det hinsidige. Men seg selv kan Alison ikke skjerme. Hun hjemsøkes av spøkelser og ånder fra sin egen fortid. Verst av dem alle er Morris, som har samlet en gjeng med avdøde kjeltringer rundt seg - de samme mennene som gjorde barndommen til et mareritt for henne. Og jo mer Alison prøver å bli kvitt dem, jo verre blir de å ha med å gjøre. "Hinsides svart" er en stor, dyp og mangfoldig roman, suverent velskrevet og fryktinngytende morsom. Den ble innstilt til alle sentrale litterære priser i England.

Den andre boken jeg kjøpte var Silke av Alessandro Baricco. Jeg falt mest for den fargeriken forsiden!

Dette er ikke en roman, og heller ikke en fortelling. Dette er en historie. Den begynner med en mann som reiser verden rundt, og den slutter med en liten innsjø som bare ligger der, en forblåst høstdag. Mannen heter Hervé Joncour. Hva sjøen heter, er det ikke godt å vite. Man kunne kanskje si at dette er en historie om kjærlighet. Men hvis det var det hele, ville det ikke ha noen hensikt å fortelle den. Her finnes sorger og begjær, og man kjenner dem så lett igjen, men sette navn på dem, det kan man ikke. Og kjærligheten passer iallfall ikke.

Jeg har ikke lest noen av bøkene, men jeg tror og håper at de vil bli godt mottatt. Etter å ha bladd litt i de i går så fikk jeg veldig lyst til å gå tilbake til Bislet bok og kjøpe et eksemplar (av begge to) til meg selv også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.