mandag 30. mars 2009

Arvesynd av P.D. James

Ok... her er en innrømmelse... Midt i eksamenslesningen i forrige uke måtte jeg skifte bok. Simon og eiketrærne ut, Arvesynd - P.D. James inn.

Arvesynd er en av tre romaner i en gigantbok fra Aschehoug, de to andre er Hellig død og Mordrommet. Kort fortalt handler Arvesynd om følgende....
Den begavede, men hensynsløse Gerard Etienne har tatt over jobben som styreformann og administrerende direktør i Peverells forlag. Han har på kort tid skaffet seg en rekke fiender. Når han blir funnet drept i forlaget er det derfor ingen mangel på mistenkte.
I god gammel Agatha Christie stil befinner alle mistenkte seg i familien eller i den nærmeste kretsen rundt den døde. Afam Dalgliesh blir tilkalt for å løse mordet og det gjør han nok. Sist jeg leste P.D. James og Dalgliesh, Det svarte tårnet , så irriterte jeg meg over at ting var så gammeldagse. Nå er vi kommet til 90-tallet og jeg slipper denne irritasjonen, selv om P.D. James kanskje er vel konservativ i skrivestilen sin, men det er samtidig det som gjør romanene hennes så særegen.

Godt over halvveis i boken skjønner ikke jeg hvordan alt henger sammen. Det er spennende og jeg vil lese mer. Dessverre er den altfor tung til å dra med på toget i morgen, da må nok Mr. Darcy holde meg med selskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.